2015 matkailun trendeissä korostuu elämyshakuisuus

Vuonna 2015 lomamatkailija on entistäkin elämyshakuisempi. Hän haluaa lomailla keskellä paikallista ja autenttista elämänmenoa, aktiivisesti tehden, harrastaen ja uutta oppien. Toisaalta kiireinen arki saa ihmiset myös hakemaan täydellistä rentoutumista ja palautumista - kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Matkasta otetaan kaikki mahdollinen irti. Käydään useammassa kohteessa ja esimerkiksi koetaan kaupunki- ja rantaelämää, harrastetaan ja rentoudutaan, shoppaillaan ja kierrellään luonnossa. Samalla matkalla voidaan panostaa ja pihistellä eri asioissa sen mukaan, minkä lomamatkailija kokee tärkeäksi.

"Haluamme katsoa tulevaan. Ymmärrys matkailijoiden tarpeista ja toiveista tänään ja tulevaisuudessa avaa meille lukuisia uusia mahdollisuuksia rakentaa suomalaisia palvelevia lomamatkakokonaisuuksia", linjaa Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Timo Kousa.

Tässä ovat Aurinkomatkojen tunnistamat top 10 -matkailutrendit vuodelle 2015.

1.    ALL IN -ELÄMYKSIÄ

Elämyshakuisuus nousee edelleen. Valmismatkoiltakin haetaan uusia ja yhä eksoottisempia kohteita, seikkailuja luonnossa tai kaupungissa, once in a lifetime -kokemuksia. Lomasta halutaan nyt kaikki mahdollinen irti. Matkailijat etsivät matkakohteita ja yhdistelmämatkoja, joissa voi entistä kekseliäämmin yhdistää erilaisia kokemuksia ja tekemistä: luontoa ja kaupunkilomaa, rantaa ja kulttuuria, joogaa ja surffausta. Eikä lapsia enää jätetä kotiin, he kokevat täysillä mukana. 

2.    PAIKALLISTEN PARIIN

Kansainvälisten ketjuhotellien sijaan lomailijat haluavat entistä lähemmäs autenttista elämänmenoa. Kokkaaminen paikallisten ihmisten kanssa lähialueen raaka-aineita hyödyntäen, autenttiset tapahtumat, jotka keräävät kyläläiset yhteen ja paikallisten antamat matkavinkit kiinnostavat. Persoonalliset ja sympaattiset perhehotellit, tai vaikkapa oma villa maaseudulla, nostavat entisestään suosiotaan. 

3.    HYVÄN OLON LOMAA

Arjen kiireinen elämänrytmi saa yhä useamman matkailijan panostamaan olennaiseen: palautumiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvään oloon. Hyvinvointilomalta kaivataan kehon ja mielen palautumista tukevia asioita kokonaisvaltaisessa paketissa: rauhoittumisen ja hyvän unen mahdollistava hotelli, erilaisia hoitoja, terveellistä ruokaa, luontokokemuksia tai vaikkapa joogatunti auringossa kuuluvat hyvinvointiloman elementteihin. 

4.    UUTTA OPPIMAAN

Yhä useampi matkailija näkee loman aktiivisena mahdollisuutena oppia uutta. Nähtävyyksien katsominen ei enää riitä, vaan lomailijat haluavat oppia syvällisemmin vaikkapa paikallisesta olut- tai käsityökulttuurista tai ympäröivästä luonnosta asiantuntevassa opastuksessa. Aktiiviset perhelomailijat käyttävät yhä useammin loma-ajan hyväkseen oppiakseen uusia taitoja surffauksesta suppaukseen. Myös erilaiset oppimiseen kannustavat digitaaliset sisällöt ennen matkaa, matkalla ja matkan jälkeen ovat tulleet osaksi matkapakettien sisältöä. 

5.    FIKSUMPAA MATKUSTAMISTA

Fiksut ja matkaa helpottavat palvelut ovat tämän päivän matkustajille iso plussa. Fiksuutta matkustamiseen tuovat niin mahdollisuus räätälöidä matkoja yhä joustavammin omiin tarpeisiin kuin erilaiset "smart travel" -ratkaisut. Nousussa ovat esimerkiksi digitaaliset sovellukset, joiden avulla matkailijat saavat reaaliaikaista tietoa matkustuspalveluista, tapahtumista tai vaikkapa liikenteen sujuvuudesta kohteessa. Hotelleissa erilaiset älyrannekkeet yleistyvät vauhdilla: enää ei tarvitse huolehtia avaimista ja lompakosta, sen kuin vain vilautat ranneketta. 

6.    LAPSET PÄÄTTÄJINÄ

Lasten vaikutusvalta perheiden lomavalintoihin on suurempi kuin koskaan. Lapset nähdäänkin nyt omana kasvavana asiakasryhmänään, joiden tarpeisiin matkanjärjestäjät ja hotellit panostavat niin ranta- kuin kaupunkikohteissa. Lapsia ei välttämättä jätetä enää lastenkerhoihin ja -klubeihin, vaan perheet arvostavat kohteita, joissa heille on suunniteltu yhteistä inspiroivaa tekemistä ja yhdessä oppimista.

 

7.    SEKÄ EDULLISTA ETTÄ YLELLISTÄ SAMALLA MATKALLA

Netti on tehnyt kuluttajista entistä valistuneempia ja vaativampia matkanostajia. He tietävät mistä kannattaa maksaa ja rahalle vaaditaan kunnon vastinetta. Itselle vähemmän tärkeistä asioista säästetään, toisaalta uniikeista kokemuksista ja personoiduista sisällöistä ollaan valmiita maksamaan. 

8.    LUKSUSTA ON OMA RAUHA

Oma rauha ja yksityisyys, seesteinen ympäristö, tasokas lomailu kaukana melusta ja ihmismassoista on luksusta, josta moni on valmis maksamaan ekstraa. Omaa rauhaa tavoitteleva (luksus)matkailija valitsee yhä useammin viiden tähden hotellin sijasta oman villan tai huvilan ja panostaa lentomukavuuteen. Markkinoille ilmestyvät premium-pakettimatkat business-luokan lentoineen ja yksityiskuljetuksineen ovat tasokkuudessaan monille houkutteleva vaihtoehto. 

9.    HYVÄN OMATUNNON MATKOJA

Yhä useampi matkustaja tekee matkavalintoja eettisesti ja ympäristöä huomioiden. Valinnat ovat hyvin konkreettisia: on mukavaa suosia hotellia, jossa on aurinkopaneeli katolla tai joka on tehostanut toimintaansa säästääkseen vettä. Pieni, mutta kasvava joukko haluaa yhdistää lomailuun myös ripauksen vapaaehtoistyötä. Paikallisen yhteisön tukeminen tuo hyvää mieltä ja mielekkyyttä lomailuun. 

10.KULUTTAJAT MÄÄRITTELEMÄSSÄ MATKAUNELMIA JA -TUOTTEITA

Sosiaalinen media on vakiinnuttanut asemansa matkailijoiden tärkeänä tieto- ja tiedonjakamislähteenä. Inspiraatiota, kokemuksia ja tietoa haetaan yhä enemmän muilta kanssamatkustajilta. Verkossa aktiiviset kuluttajat pystyvätkin vaikuttamaan matkakohteiden ja -tuotteiden mielikuviin ja kehitykseen ennen näkemättömällä tavalla. Heitä myös palkitaan aktiivisuudesta ja kuunnellaan tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä enemmän kuin koskaan aikaisemmin.

Käytetyt trendilähteet:

  • Aurinkomatkojen kohdepäälliköiden haastattelut, 2014
  • WTM Event in London 2014, seminaarit sekä 8 asiantuntijahaastattelua eri aiheista mm. teknologia ja digitaaliset ratkaisut matkailussa, hyvinvointimatkailu sekä luksus- ja budjettimatkailu
  • The 14 trends that will define travel in 2014. Skift, 2014
  • The Future of Travel, PSFK, 2014
  • Global Spa & Wellness Monitor, Global Wellness Institute, September 2014
  • Key Travel Trends for 2015, The Future Foundation, 2014
  • The Rise of the Experiential Travel. Skift and Peak Adventure Travel Group, 2014
  • Top 10 Global Spa and Wellness Trends Forecast, Spafinder, 2014
  • Trendwatching travel industry updates, 2014
  • WTM Global Trends Report, Euromonitor, 2014

‹ Palaa uutislistaukseen