Usein kysyttyä Thaimaan matkoista

Thaimaan viranomaiset ovat asettaneet ohjeistuksia ja rajoituksia mahdollistamaan terveysturvallisen matkustamisen.

Aurinkomatkojen asiakkaana saat kattavat tiedot ja avun tämänhetkisten vaatimusten täyttämiseen, joten voit varata matkan ja aloittaa loman odotuksen levollisin mielin. Löydät yksityiskohtaiset ohjeet ja tarvittavat verkkosivuosoitteet Thaimaan maasivultamme. Mikäli sinulla on jo matkavaraus Thaimaahan, saat ajantasaiset tiedot meiltä ennen matkaa myös matkavahvistuksessa.

Asiakaspalvelussamme voi olla ajoittain ruuhkaa ja siksi kokosimme useimpia asiakkailtamme tulleita Thaimaan matkailuun liittyviä kysymyksiä, jotta löytäisit vastaukset mahdollisiin kysymyksiisi helposti ja jonottamatta:

 

ENNEN LOMAA

Mistä voin etsiä tietoa siitä, mitä kaikkea Thaimaahan matkustaminen edellyttää?
Olemme perehtyneet tarkasti vaadittaviin toimenpiteisiin Thaimaan matkasi onnistumiseksi yhteistyökumppaneidemme kanssa, ja autamme sinua matkalle valmistautumisessa.
Tutustu ajantasaiseen tietoon ja yksityiskohtaisiin ohjeisiin Thaimaan maasivullamme.

Mikäli sinulla on jo matkavaraus Thaimaahan, saat ajantasaiset tiedot meiltä ennen matkaa myös matkavahvistuksessa.

Mikä on Thailand Pass?
Kaikkien Thaimaahan matkustavien tulee täyttää Thailand Pass -matkustajatietolomake. Lomakkeen hyväksymisestä tulee vahvistus sähköpostiin otsikolla ”Your registration on the Thailand Pass system has been approved”. Tämä sähköposti pitää sisällään myös PDF-liitteen, jossa on matkalla vaadittava QR-koodi. Säilytä saamasi sähköpostivahvistus ja tulosta PDF-liite matkalle mukaan.

Tutustu suomenkielisiin ohjeisiimme Thailand Pass -matkustajatietolomakkeen täyttöä varten. 


Täytänkö Thailand Pass -matkustajatietolomakkeen Sandbox- vai Test & Go -ohjelman mukaan?
Thaimaan viranomaiset ovat ilmoittaneet, että 1.2.2022 alkaen on jälleen mahdollista hakea Thailand Pass -matkustuslupaa Test & Go -ohjelman mukaisesti jopa 60 vrk ennen matkan alkua. Huomioithan kuitenkin, että ilmoittamamme maahantulorajoitukset ja ohjeistukset ovat tehty Aurinkomatkapaketteihimme soveltuvan Sandbox -ohjelman mukaan. Mikäli haet matkustuslupaa Test & Go -ohjelman mukaisesti, tulee sinun tarkistaa ajankohtaiset maahantuloon liittyvät rajoitukset Thaimaan suurlähetystön sivuilta. Mahdollisista Test & Go -ohjelmasta aiheutuvista lisäkustannuksista vastaa matkustaja itse. On hyvä huomioida, että viranomaiset ovat ilmoittaneet voivansa lakkauttaa Test & Go -ohjelman milloin tahansa tautitilanteen niin edellyttäessä.


Olen täyttänyt Thailand Pass -matkustajatietolomakkeen hyvissä ajoin, mutta en ole saanut vahvistusta sen hyväksymisestä. Miten minun tulee toimia?

Välillä samassa matkaseurueessa ja samalla matkavarauksella olevien matkustajien hakemusten hyväksymisvahvistukset tulevat eri aikaan.

Tarkista ensimmäisenä hakemuksesi status verkkosivustolla https://tp.consular.go.th/, kohdassa Check your status. Mikäli hakemuksesi tila on rewieving, on hakemuksesi manuaalikäsittelyssä ja sen käsittely voi kestää n. 3–7 vuorokautta. Käytännössä kaikki asiakkaidemme manuaalikäsittelyssä olleet hakemukset ovat vahvistuneet hyväksytyiksi, joskin joissain tapauksissa jopa vasta päivää ennen matkan alkua. Jos hakemuksesi status on rejected eli hylätty, tulee sinun täyttää Thailand Pass -matkustajatietolomake uudelleen.

Mikäli matkaasi on 3 vuorokautta etkä ole saanut vahvistusta Thailand Pass -matkustajatietolomakkeen hyväksymisestä, voit täyttää uuden lomakkeen. Mikäli saat vahvistuksen molempien täyttämiesi lomakkeiden hyväksymisestä ennen matkaa, tulosta matkalle mukaan molemmat vahvistukset.

Aurinkomatkat ei pysty vaikuttamaan Thailand Pass -matkustajatietolomakkeiden käsittelyaikaan, eikä meillä ole näkymään niiden statukseen.

Huomioithan, että maahanpääsy edellyttää lomakkeen hyväksymisestä kertovaa QR-koodia, jonka saat sähköpostitse. Mikäli olet tehnyt hakemuksen ohjeiden mukaisesti ja hyvissä ajoin, mutta Thaimaan viranomaiset eivät käsittele sitä ennen matkasi alkua, olethan yhteydessä Aurinkomatkoihin puhelimitse tai chatissa. Käsittelemme nämä tapauskohtaisesti ja useimmissa tapauksissa palautamme varaukselle maksamasi summat.

Miten saan lisättyä Aurinkomatkojen matkavahvistuksen Thailand Pass -matkustajatietolomakkeelle?
Aurinkomatkojen matkavahvistusta ei liitetä Thailand Pass -matkustajatietolomakkeeseen. Aurinkomatkat lähettää Thailand Pass -matkustajatietolomakkeeseen liitettävän virallisen majoitusvahvistuksen noin 7 vrk ennen lähtöä.

Mitä täysi rokotussarja tarkoittaa? Onko kaksi rokotetta riittävä?
Täysi rokotussarja tarkoittaa tällä hetkellä sitä, että henkilö on saanut rokotevalmisteen myyntiluvan mukaiset rokotukset ja että viimeisen rokotussarjaan kuuluvan rokotusannoksen saamisesta on vähintään 14 vrk:ta. Suomessa tällä hetkellä annettavien rokotevalmisteiden tarvittava annosmäärä on 2 annosta, pl. Janssen-rokotevalmiste, jossa annosmäärä on 1. Mahdollista kolmatta rokoteannosta ei toistaiseksi edellytetä täyteen rokotussarjaan. Lue lisää THL:n sivuilla.

Mistä saan todistuksen 1. ja 2. rokotuksesta?
Jokaisen rokotuskerran tiedot ovat saatavilla Omakannasta, omasta terveyskeskuksesta tai Maisa-palvelusta (HUSin sairaanhoitopiiri). Omakannasta tieto löytyy Terveystiedot-osiosta rokotuspäivän mukaan. Klikkaamalla päivämäärää avautuu rokotteen tiedot.

Lisää Thailand Pass -matkustajatietolomakkeellesi tiedot jokaisesta rokotuskerrasta erikseen englanniksi.

Vinkki! Saat Omakannassa käännettyä sivun tiedot englanniksi esimerkiksi käyttämällä Chrome -selainta ja valitsemalla sivun ylälaidasta "Käännä" tai klikkamalla sivulla hiiren kakkospainiketta ja valitsemalla "Käännä englanniksi / Translate to English". Maisa -palvelussa voit vaihtaa asiointikielen englanniksi sivun ylälaidasta. Voit ottaa käännetyistä tiedoista kuvakaappauksen ja lisätä sen Thailand Pass -matkustajatietolomakkeellesi.

Miten lisään Thailand Pass -matkustajatietolomakkeelle todistuksen 3. rokotteesta?
Thailand Pass -matkustajatietolomakkeella ei ole toistaiseksi valmiiksi kohtaa 3. rokotteen merkitsemiselle, mutta rokotteen tiedot ja todistuksen voit lisätä Vaccination-välilehdellä olevalla Add more -painikkeella.

Miksi lähettämänne majoitusvahvistus saapuu niin myöhään?
Thaimaassa hotellit kirjoittavat jokaisesta matkavarauksesta erillisen majoitusvahvistuksen, jonka Aurinkomatkat toimittaa edelleen matkustajille, kun hotellien kirjaamat tiedot on ensin tarkistettu. Valitettavasti majoitusvahvistuksissa on välillä viivettä, mutta teemme parhaamme, että saamme ne toimitettua mahdollisimman hyvissä ajoin. Pyrimme toimittamaan majoitusvahvistukset viimeistään 7 vuorokautta ennen lähtöä.

Mikä on T8-lomake?
T8 on Thaimaan viranomaisten laatima terveystietolomake, joka tulee täyttää ennen matkaa ja sitä kysytään jo lennon lähtöselvityksessä Suomessa. T8-terveystietolomake ei ole sama kuin lennon aikana tai maahan saavuttaessa täytettävä T6-maahantulolomake, joka jaetaan lennolla täytettäväksi.

Mitä matkavakuutustodistuksen tulee sisältää?
Englanninkielisessä matkavakuutustodistuksesta tulee käydä ilmi, että matkavakuutus korvaa myös COVID-19-tartunnasta aiheutuneita sairaanhoitokuluja vähintään 50 000 USD asti, ja että vakuutus on voimassa Thaimaassa.

Mistä tiedän, onko hotellini SHA Plus vai SHA Extra Plus?
Kaikki verkkosivuillamme varattavissa olevat Aurinkomatka-pakettien hotellit kuuluvat SHA Extra Plus -sertifioituihin hotelleihin. Mahdollisista poikkeuksista tiedotamme asiakkaitamme erikseen.

Mitä tapahtuu, jos saan positiivisen koronatestituloksen ennen matkaa?
Mikäli ennen matkaa tekemäsi koronatesti on positiivinen, et pääse lennolle ja matka peruuntuu. Ole yhteydessä Aurinkomatkoihin ja matkavakuutukseesi. Mikäli Aurinkomatkojen asiakaspalvelu on suljettuna, voit tehdä matkan peruutusilmoituksen Omalomassa verkkosivuillamme. Kun peruutus on käsitelty Aurinkomatkoilla, saat sähköpostiisi peruutusvahvistuksen, jossa näkyviä peruutuskuluja voit hakea vakuutusyhtiöstäsi.

Mistä Aurinkomatkat kerää ajantasaiset tiedot Thaimaan maahantulorajoituksista?
Aurinkomatkojen thaimaalainen yhteistyökumppani välittää Aurinkomatkoille Thaimaan vahvistuneet viranomaisohjeistukset ja me noudatamme niitä. Tarkistamme tietoja päivittäin, ja päivitämme tietoja ja ohjeistuksia verkkosivuillemme arkipäivisin tarvittaessa. Äkilliset muutokset ilmoitamme Thaimaan matkan varanneille asiakkaillemme tekstiviestillä tai sähköpostilla. 

Miksi Aurinkomatkojen tiedot eroavat joskus muista lähteistä?
Päivitämme verkkosivuillemme ainoastaan Thaimaan viranomaisten vahvistamat rajoitukset ja viralliset viranomaisohjeistukset.

Miten toimin, jos en saa Morchana-sovellusta otettua käyttöön?
Morchana-sovelluksen käyttöönotossa on ilmennyt ongelmia. Maahanpääsyyn kuitenkin riittää, että sovellus on ladattu matkustajan puhelimeen. Viranomaiset ja hotellin henkilökunta tarkistavat, että sovellus on ladattu matkustajan puhelimeen.

Olen hiljattain sairastanut COVID-19-taudin. Mitä toimin, jos ennen matkaa tehtävä PCR-testi näyttää toipumisesta huolimatta positiivista tulosta?
Mikäli olet sairastanut COVID-19-taudin 14 vrk–3 kk ennen matkaa, ota matkalle mukaan Omakannasta tulostettava todistus, jolla voit osoittaa sairastaneesi ja toipuneesi koronavirustaudista. Tällä todistuksella pääset matkalle positiivisesta PCR-testistä huolimatta.

Miksi lentokenttäkuljetukset kannattaa varata Aurinkomatkojen kautta?
Kaikki Aurinkomatkojen lentokenttäkuljetukset ovat SHA-hyväksyttyjä terveysturvallisia vaihtoehtoja. Tarjoamme lisämaksusta sekä bussikuljetuksia että yksityiskuljetuksia lentoasemalta hotelliisi. Varaamalla lentokenttäkuljetuksen meiltä ennakkoon, vältät oman kuljetuksen järjestämisestä lentoasemalla koituvan ajan ja vaivan.


LOMAN AIKANA

Mitä Phuketin ja Khao Lakin Sandbox tarkoittaa? Saanko liikkua Phuketin ja Khao Lakin provinssien ulkopuolelle lomamatkan aikana?
Sandbox tarkoittaa koronarajoitusten aikaan tiettyä, rajattua Thaimaan aluetta, jolle voi matkustaa ilman karanteenia, pois lukien maahan saapumisen yhteydessä otettavan testin tuloksen odottaminen omassa hotellissa. Testitulosta odotetaan n. 8–24 tuntia.

Phuketin ja Khao Lakin Sandboxiin tulee saapua suoralla lennolla ulkomailta, täyttää Thaimaan maahantulovaatimukset ja saapumisen jälkeen tulee loman ensimmäiset 7 päivää liikkua ainoastaan Phuketin ja Khao Lakin provinssin alueella. Ensimmäisten seitsemän vuorokauden jälkeen on lupa liikkua provinssista myös muualle Thaimaahan. Suosittelemme kaikkien matkustusdokumenttien kantamista mukana poistuttaessa Phuketista tai Khao Lakista, sillä niitä tarkistetaan provinssien rajoilla.

Mitkä palvelut ovat avoinna lomakohteessa?
Noin puolet suosittujen loma-alueiden ravintoloista on avoinna, ja paikallisten asuinalueilla ja Phuket Townissa lähes kaikki. Rauhallisemmissa lomakohteissa kuten Phuketin Karon Beachilla on vähemmän ravintoloita auki. Koko Thaimaassa alkoholin tarjoilu tulee lopettaa tämänhetkisten rajoitusten mukaan klo 23.

Suurin osa kaupoista on normaalisti avoinna, joskin osa lomakohteiden ostoskeskuksista on suljettu.

Aurinkomatkojen retkitarjontaa on supistettu, mutta tämänhetkisessä retkiohjelmassa on sekä suomenkielisiä että kansainvälisiä retkiä. Muutamilla retkillä liikutaan Phuketin provinssin ulkopuolelle, joten niille voi osallistua aikaisintaan loman toisella viikolla.

Paikalliset hierontapaikat ovat yleisesti avoinna. Jotkut hotellit ovat sulkeneet spa- ja hierontapalveluitaan, ja tästä on maininta hotellisivulla.


Edellytetäänkö lomakohteissa suu-nenäsuojaimen käyttöä?
Suu-nenäsuojaimen käyttöä edellytetään kaikenikäisiltä matkustajilta julkisissa sisätiloissa, kulkuneuvoissa sekä ulkona liikuttaessa. Uima-altaalla ja rannalla aurinkoa ottaessa suojainta ei edellytetä. Lentokenttäkuljetuksissa ja retkillä maskin käyttöä edellytetään kaikilta 2 vuotta täyttäneiltä. Suojaimen käyttämättä jättäminen voi johtaa sakkoihin.


Mitä tapahtuu, jos saan COVID-19-tartunnan lomakohteessa?

Noudatamme aina Thaimaan viranomaisten ohjeistuksia. Mikäli maahan saapuessa tai loman aikana otetun koronatestin tulos on positiivinen, Thaimaan terveysviranomainen valtuuttaa hotellisi olemaan sinuun yhteydessä. Pääsääntöisesti positiivisen koronatestituloksen saaneet matkustajat siirretään sairaalaan tai karanteenihotelliin. Joissain tapauksissa karanteenihotelli voi olla matkustajan oma hotelli, mutta tähän ei voi matkustaja itse vaikuttaa, vaan on Thaimaan terveysviranomaisen määrittelemä. Sairastuneen kanssa samassa matkaseurueessa lomailevat henkilöt voidaan myös erottaa eri karanteenihotelleihin.

Mikäli koronatestisi tulos on positiivinen, ole välittömästi yhteydessä omaan vakuutusyhtiöösi ja Aurinkomatkoihin soittamalla Aurinkolinjaan tai sovelluksen chatissa. Jos olet saanut positiivisen koronatestituloksen, vakuutusyhtiö lähtökohtaisesti korvaa karanteenimajoitukseen ja mahdolliseen uuteen paluulentoon liittyvät kustannukset.

Tällä hetkellä positiivisen koronatestituloksen saaneen karanteeni Thaimaassa on 10 vuorokautta. Aurinkomatkat ei pysty vaikuttamaan Thaimaan viranomaismääräyksiin.

Mikäli altistun kohteessa COVID-19-virukselle, joudunko karanteeniin ja missä karanteeni vietetään?
Tämänhetkisen tiedon mukaan positiivisen koronatestituloksen saaneen matkustajan karanteeni on 10 vuorokautta ja altistuneen, karanteeniin määrätyn henkilön 14 vuorokautta. Pääsääntöisesti altistuneet matkustajat siirretään erilliseen karanteenihotelliin.

Joissain tapauksissa karanteenihotelli voi olla matkustajan oma hotelli, mutta tähän ei voi matkustaja itse vaikuttaa, vaan on Thaimaan terveysviranomaisen määrittelemä. Karanteenihotelli voi myös vaihtua kesken karanteenin viranomaispäätöksellä ja saman matkaseurueen jäsenet saatetaan asettaa karanteeniin eri hotelleihin. Karanteenista vapaudutaan Thaimaan viranomaisten päätöksellä, eikä Aurinkomatkat pysty vaikuttamaan viranomaisohjeistuksiin tai -päätöksiin.

Karanteenihotellista saattaa tulla altistuneelle matkustajalle lisäkuluja, mikäli matkavakuutus ei korvaa altistuneen, negatiivisen koronatestituloksen saaneen matkustajalle koituvia kuluja. Tällaisissa tapauksissa Aurinkomatkat hyvittää poikkeuksellisesti osan alkuperäisessä hotellissa käyttämättä jääneistä majoitusöistä. Olethan yhteydessä Aurinkomatkoihin soittamalla Aurinkolinjaan tai sovelluksen chatissa, jotta saat hyvityksen käyttämättä jääneistä hotelliöistä.

Mikäli altistumisesta johtuvan karanteenin vuoksi alkuperäinen paluulento jää käyttämättä, Aurinkomatkat pyrkii järjestämään uuden paluulennon seuraavalla mahdollisella Finnairin suoralla lennolla.

Mitä tapahtuu, jos hotellissani todetaan positiivinen COVID-19-tapaus? Vaikuttaako se hotellin muihin asiakkaisiin?
Tämä arvioidaan ja päätetään Thaimaan terveysviranomaisten puolesta tapauskohtaisesti, sillä näihin tapauksiin ei ole virallista ohjeistusta.

 
KOTIINPALUU

Jos olen saanut positiivisen koronatestituloksen Thaimaassa, milloin voin matkustaa kotiin?
Lennoilla noudatetaan Finnairin lentokelpoisuusvaatimuksia. Tutustu ja lue lisää

Olen Suomen kansalainen tai asun vakituisesti Suomessa. Tuleeko minun osallistua koronatestiin Suomeen saapuessani?
Kaikkien tällä hetkellä Suomeen saapuvien tulee täyttää tartuntatautilain vaatimukset, eli sinulla on oltava jokin seuraavista tai sinut ohjataan koronavirustestiin heti maahan saavuttuasi tai viimeistään 24 tunnin kuluttua saapumisesta:

  • Olet täysin rokotettu vähintään 7 vuorokautta ennen matkaasi.
  • Olet syntynyt vuonna 2006 tai sen jälkeen.
  • Sinulla on todistus 6 kuukauden sisällä sairastetusta mutta jo parantuneesta koronavirusinfektiosta.
  • Oletko saanut vasta yhden rokoteannoksen? Voit saapua Suomeen ilman ennakkotestiä, mutta sinun tulee käydä koronavirustestissä 72–120 tunnin kuluttua maahan saapumisesta. Rokote tulee olla otettuna vähintään 14 vuorokautta ennen matkaa.
  • Sinulla on todistus negatiivisesta koronavirustestin tuloksesta, minkä lisäksi sinun tulee käydä uudessa koronavirustestissä 72–120 tunnin kuluttua maahan saapumisesta.

Kirjauduthan FINENTRY-palveluun saadaksesi henkilökohtaiset ohjeet Suomeen saapumiseen ja sujuvoittaaksesi maahan saapumista.

Ulkomailta Suomeen saapuvia matkustajia suositellaan tekemään koronan kotitestin maahan saapumisen jälkeen, jos heitä ei ole testattu maahantulon yhteydessä. Kotitestejä myydään apteekeissa ja useimmissa kaupoissa. Lisätietoja THL:n sivuilta 

Miten muiden kuin Suomen kansalaisten Suomeen saapuminen?
Tällä hetkellä Rajavartiolaitos ohjeistaa, että maahantulon edellytyksenä ovat:

  • todistus täydestä COVID-19-rokotussarjasta tai
  • todistus sairastetusta COVID-19-taudista ja yhdestä COVID-19-rokotteesta tai
  • EU:n digitaalinen koronatodistus alle 6 kuukautta sitten sairastetusta COVID-19-taudista ja
  • todistus enintään 48 tuntia ennen maahan saapumista tehdyn COVID-19-testin (PCR tai Antigeeni) negatiivisesta tuloksesta.

Nämä edellytykset koskevat vuonna 2006 tai sitä ennen syntyneitä. Löydät lisätietoja Valtioneuvoston sivuilta 


 

‹ Palaa uutislistaukseen