Käytämme evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi. Voit jatkaa sivuston käyttöä normaalisti hyväksymällä evästeiden käytön. Jos haluat tietää lisää evästeistä, niiden käytöstä ja vaihtoehdoistasi, lue lisää tietosuoja- ja evästekäytännöistämme

Saavutettavuusseloste

Aurinkomatkat.fi-sivusto ja Aurinkomatkat-sovellus

Saavutettavuus yleisesti

Tältä sivulta löydät erilliset saavutettavuusselosteet Aurinkomatkojen verkkosivustolle ja mobiilisovellukselle. Palveluntarjoaja pyrkii takaamaan molempien saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.

Aurinkomatkat.fi saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Aurinkomatkat.fi-verkkopalvelua. Seloste on laadittu 16.5.2025 ja päivitetty 28.6.2025. Aurinkomatkat.fi on Finnair-konserniin kuuluvan Aurinkomatkat Oy:n matkavarauksia ja matkakohdetietoja tarjoava verkkopalvelu.  

Saavutettavuuden tila 

Aurinkomatkat.fi-verkkosivusto täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Sivustossa on vielä kohtia, jotka eivät vastaa täysin WCAG 2.2 -ohjeistuksen A- ja AA-tason kriteereitä. Olemme arvioineet sivuston saavutettavuuden ulkopuolisen saavutettavuusasiantuntijan toimesta sekä itsearviointina ja tunnistaneet merkittävimpiä puutteita. Alla kerrotaan näistä puutteista sekä niiden korjaussuunnitelmasta.  

Ei-saavutettava sisältö 

Seuraavat sisällön osat eivät toistaiseksi ole saavutettavia vaatimusten mukaisesti: 

Näköön liittyvät puutteet

  • Väriyhdistelmät eivät täytä kontrastivaatimuksia esimerkiksi tekstien, linkkien, painikkeiden ja ikonien osalta (WCAG 1.4.3, 1.4.11). 

  • Kuvien päällä oleva teksti ei erotu riittävästi taustasta (WCAG 1.4.3, 1.4.5). 

  • Linkit eivät ole selkeästi havaittavissa esimerkiksi värisokeille käyttäjille ilman lisävihjeitä (WCAG 1.4.1, 1.4.3). 

  • Sivuston tekstit eivät aina suurene tai näy oikein selaimen tekstin suurennuksen yhteydessä (WCAG 1.4.4, 1.4.10). 

Näppäimistön ja apuvälineiden käyttö 

  • Näppäimistön kohdistus ei ole näkyvä monissa toiminnallisissa elementeissä (WCAG 2.4.7). 

  • Useita interaktiivisia elementtejä ei voi käyttää näppäimistöllä, kuten lomakekentät, valintaruudut, valintanapit, pudotusvalikot, monivalinnat, liukusäätimet, välilehdet, kortit ja päivämäärävalitsin (WCAG 2.1.1, 2.1.2). 

  • Kohdistusjärjestys ei ole looginenfokus voi kadota tai palautua epäjohdonmukaisesti esimerkiksi suljettaessa modaalikomponentti (WCAG 2.4.3, 3.2.1). 

  • Toimintoja ei ole saatavilla ilman hiirtä, kuten valikot tai sisältökorttien tiedot, jotka edellyttävät hover-tilaa (WCAG 2.1.1, 1.3.1). 

  • Sivustolla on virheellisiä HTML-rakenteita, jotka voivat vaikeuttaa sivun käyttöä näppäimistöllä tai ruudunlukijalla (WCAG 2.4.7, 4.1.2). 

 Ruudunlukijakäyttö 

  • Osalla fokusoitavilla elementeillä ei ole ohjelmallisia nimiä tai rooleja, kuten painikkeet, lomakekentät, valintaruudut, valintanapit, pudotusvalikot, monivalinnat, liukusäätimet, välilehdet, päivämäärävalitsimet ja karusellit (WCAG 4.1.2, 1.3.1). 

  • Osalta kuvilta ja muulta ei-tekstuaaliselta sisällöltä puuttuu vaihtoehtoinen teksti (WCAG 1.1.1). 

  • Videoilta puuttuu tekstitys tai äänikuvaus (WCAG 1.2.2, 1.2.3, 1.2.5). 

  • Komponenttien tilat ja päivitykset eivät välity ruudunlukijalle, esim. lomakevirheet tai onnistumisilmoitukset (WCAG 4.1.3). 

  • Sisältörakenne on puutteellinen tai virheellinen, esim. landmark-alueet, otsikkotasot ja taulukot (WCAG 1.3.1, 2.4.6, 4.1.1). 

  • PDF-sisällöt eivät ole saavutettavia, koska niiltä puuttuu saavutettavuustagit (WCAG 1.3.1, 1.1.1 PDF-tiedostoissa). 

Kosketusnäyttöjen käyttö 

  • Osa linkeistä ja painikkeista on liian pieniä ja liian lähellä toisiaan, mikä vaikeuttaa käyttöä erityisesti kosketusnäytöllä (WCAG 2.5.5, 2.5.8). 

Perustelut 

Edellä mainitut puutteet johtuvat pääasiassa siitä, että sivustoa ei ole vielä täysin päivitetty vastaamaan WCAG 2.2 A- ja AA-tason kriteerejä. Aurinkomatkat on sitoutunut korjaamaan puutteet, eikä pysyviä poikkeamia saavutettavuusvaatimuksista pyritä tekemään. Toisin sanoen emme vetoakohtuuttomaan rasitteeseennäiden vaatimusten osalta, vaan tarkoituksenamme on saattaa sivusto täysin saavutettavaksi.  

Korjaustoimenpiteet 

Olemme käynnistäneet kehitystyön puutteiden korjaamiseksi. Aurinkomatkat korvaa nykyiset sivut saavutettavilla versiolla sivu kerrallaan. Ensimmäisessä vaiheessa saavutettavuutta on parannettu etusivun ja koko sivuston navigoinnin osalta. Seuraavassa vaiheessa parannuksia tehdään sivuston ostopolkuun. Saavutettavuusselostetta päivitetään kehitystyön edetessä. Tavoitteemme on, että Aurinkomatkat.fi palvelee saavutettavasti kaikkia käyttäjiä.  

Saavuttamaton sisältö, johon laki ei sovellu 

Tämä verkkopalvelu ei sisällä sellaisia sisältötyyppejä, jotka rajataan saavutettavuusvaatimusten soveltamisalan ulkopuolelle (kuten ennen 23.9.2018 julkaistuja arkistoituja tiedostoja tms.). Kaikki oleellinen sisältö pyritään tarjoamaan saavutettavana. 

Verkkopalvelun kartat eivät ole täysin saavutettavia avustavia teknologioita tai näppäimistöä käyttäville käyttäjille. Digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksia sovelletaan vain navigointikäyttöön tarkoitettuihin karttoihin. 

Aurinkomatkat-sovelluksen saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Aurinkomatkat-sovelluksen mobiilipalvelua. Seloste on laadittu 27.5.2025 ja päivitetty 28.6.2025.  

Aurinkomatkat-sovellus on Finnair-konserniin kuuluvan Aurinkomatkat Oy:n matkavaraukseen-, matkakohteeseen- ja lisäpalveluihin tietoja tarjoava mobiilipalvelu. 

Saavutettavuuden tila  

Aurinkomatkat-sovellus-mobiilipalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Sivustossa on vielä kohtia, jotka eivät vastaa täysin WCAG 2.2 -ohjeistuksen A- ja AA-tason kriteereitä. Olemme arvioineet mobiilipalvelun saavutettavuuden ulkopuolisen saavutettavuusasiantuntijan toimesta sekä itsearviointina ja tunnistaneet merkittävimpiä puutteita. Alla kerrotaan näistä puutteista sekä niiden korjaussuunnitelmasta.  

Ei-saavutettava sisältö  

Seuraavat sisällön osat eivät toistaiseksi ole saavutettavia vaatimusten mukaisesti:  

Näköön liittyvät puutteet  

  • Väriyhdistelmät eivät täytä kontrastivaatimuksia esimerkiksi tekstien, linkkien, painikkeiden ja ikonien osalta (WCAG 1.4.3, 1.4.11).  

  • Sovellus ei ole käytettävissä, kun laite on vaakatasossa. Näytön suunnan rajoitus voi estää sisällön käytön (WCAG 1.3.4). 

  • Kuvien päällä oleva teksti ei erotu riittävästi taustasta (WCAG 1.4.3, 1.4.5).  

  • Linkit eivät ole selkeästi havaittavissa esimerkiksi värisokeille käyttäjille ilman lisävihjeitä (WCAG 1.4.1, 1.4.3).  

  • Sovelluksen tekstit eivät aina suurene tai näy oikein puhelimen tekstin suurennuksen yhteydessä. Esimerkiksi hotellitiedot, karttanäkymä ja kierrosten ohjekortit eivät skaalaudu oikein (WCAG 1.4.4, 1.4.10). 

Ruudunlukijakäyttö 

  • Joillakin fokusoitavilla elementeillä ei ole ohjelmallisia nimiä tai rooleja, kuten ikonit ja kuvat (WCAG 4.1.2, 1.3.1).  

  • Fokusjärjestys ei ole täysin looginen (WCAG 2.4.3, 3.2.1). 

  • Otsikkotasot ja looginen sisältörakenne voivat puuttua tai olla epäjohdonmukaisia. Tämä voi vaikeuttaa ruudunlukijan käyttöä ja sisällön hahmottamista (WCAG 1.3.1, 2.4.6). 

Perustelut 

Edellä mainitut puutteet johtuvat pääasiassa siitä, että mobiilipalvelua ei ole vielä täysin päivitetty vastaamaan WCAG 2.2 A- ja AA-tason kriteerejä. Aurinkomatkat on sitoutunut korjaamaan puutteet eikä pysyviä poikkeamia saavutettavuusvaatimuksista pyritä tekemään. Toisin sanoen emme vetoa “kohtuuttomaan rasitteeseen” näiden vaatimusten osalta, vaan tarkoituksenamme on saattaa mobiilipalvelu täysin saavutettavaksi.  

Korjaustoimenpiteet

Olemme käynnistäneet kehitystyön puutteiden korjaamiseksi. Aurinkomatkat tekee muutoksia mobiilipalveluun saavutettavuuden parantamiseksi korjaamalla puutteellisia elementtejä vaihe vaiheelta.  

Ensimmäisessä vaiheessa saavutettavuutta on parannettu sisällön skaalauksen ja ruudunlukijoiden (iOS VoiceOver ja Android TalkBack) käytön optimoimiseksi. Tämän jälkeen työ jatkuu kontrastivaatimusten ja muiden käytettävyysparannuksien osalta. Saavutettavuusselostetta päivitetään kehitystyön edetessä. Tavoitteemme on, että Aurinkomatkat-sovellus palvelee esteettömästi kaikkia käyttäjiä.  

Saavuttamaton sisältö, johon laki ei sovellu  

Tämä mobiilipalvelu ei sisällä sellaisia sisältötyyppejä, jotka rajataan saavutettavuusvaatimusten soveltamisalan ulkopuolelle (kuten ennen 23.9.2018 julkaistuja arkistoituja tiedostoja tms.). Kaikki oleellinen sisältö pyritään tarjoamaan saavutettavana.  

Kartta ei ole täysin saavutettava avustavia teknologioita tai näppäimistöä käyttäville käyttäjille. Digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksia sovelletaan vain navigointikäyttöön tarkoitettuihin karttoihin. Kartalla näytettäviä kohdetietoja pystyy tarkastelemaan saavutettavassa muodossa Kohdetiedot-välilehden kautta. 

Vaihtoehtoiset asiointitavat

Mikäli et pysty saavutettavuuspuutteiden vuoksi käyttämään jotakin sivustomme tai sovelluksemme osaa tai tarvitset jonkin tiedon vaihtoehtoisessa muodossa, Aurinkomatkojen palveluita voi varata ja tietoja kysyä myös puhelimitse. Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 9–16 numerossa 09 818 1101. Jos tarvitset matkakohteisiin liittyviä tietoja tai muuta sisältöä saavutettavassa muodossa, otathan meihin yhteyttä, autamme mielellämme. 

Anna palautetta saavutettavuudesta

Huomasitko saavutettavuusongelman sivustolla? Kerro se meille, niin teemme parhaamme korjataksemme asian. Saavutettavuuspalautteesta ja -kysymyksistä vastaa Aurinkomatkat Oy:n eCommerce & Marketing-tiimi. Voit lähettää palautetta sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuus@aurinkomatkat.fi 

Vastausajat: käsittelemme saavutettavuuspalautteet mahdollisimman nopeasti ja vastaamme sinulle viimeistään 2 viikon kuluessa.

Valvontaviranomainen

Mikäli et ole tyytyväinen meiltä saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lain edellyttämässä ajassa, voit ottaa yhteyden valvontaviranomaiseen. Valvontaviranomainen Suomessa on: 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö 

www.saavutettavuusvaatimukset.fi

saavutettavuus@traficom.fi

puhelinvaihde 029 534 5000