Saavutettavuusseloste
Aurinkomatkat.fi-sivusto ja Aurinkomatkat-sovellus
Saavutettavuus yleisesti
Tältä sivulta löydät erilliset saavutettavuusselosteet Aurinkomatkojen verkkosivustolle ja mobiilisovellukselle. Palveluntarjoaja pyrkii takaamaan molempien saavutettavuuden digitaalisten palvelujen tarjoamisesta annetun lain (306/2019) mukaisesti.
Aurinkomatkat.fi saavutettavuusseloste
Tämä saavutettavuusseloste koskee Aurinkomatkat.fi-verkkopalvelua. Seloste on laadittu 16.5.2025 ja päivitetty 28.6.2025. Aurinkomatkat.fi on Finnair-konserniin kuuluvan Aurinkomatkat Oy:n matkavarauksia ja matkakohdetietoja tarjoava verkkopalvelu.
Saavutettavuuden tila
Aurinkomatkat.fi-verkkosivusto täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Sivustossa on vielä kohtia, jotka eivät vastaa täysin WCAG 2.2 -ohjeistuksen A- ja AA-tason kriteereitä. Olemme arvioineet sivuston saavutettavuuden ulkopuolisen saavutettavuusasiantuntijan toimesta sekä itsearviointina ja tunnistaneet merkittävimpiä puutteita. Alla kerrotaan näistä puutteista sekä niiden korjaussuunnitelmasta.
Ei-saavutettava sisältö
Seuraavat sisällön osat eivät toistaiseksi ole saavutettavia vaatimusten mukaisesti:
Näköön liittyvät puutteet
Väriyhdistelmät eivät täytä kontrastivaatimuksia esimerkiksi tekstien, linkkien, painikkeiden ja ikonien osalta (WCAG 1.4.3, 1.4.11).
Kuvien päällä oleva teksti ei erotu riittävästi taustasta (WCAG 1.4.3, 1.4.5).
Linkit eivät ole selkeästi havaittavissa esimerkiksi värisokeille käyttäjille ilman lisävihjeitä (WCAG 1.4.1, 1.4.3).
Sivuston tekstit eivät aina suurene tai näy oikein selaimen tekstin suurennuksen yhteydessä (WCAG 1.4.4, 1.4.10).
Näppäimistön ja apuvälineiden käyttö
Näppäimistön kohdistus ei ole näkyvä monissa toiminnallisissa elementeissä (WCAG 2.4.7).
Useita interaktiivisia elementtejä ei voi käyttää näppäimistöllä, kuten lomakekentät, valintaruudut, valintanapit, pudotusvalikot, monivalinnat, liukusäätimet, välilehdet, kortit ja päivämäärävalitsin (WCAG 2.1.1, 2.1.2).
Kohdistusjärjestys ei ole looginen – fokus voi kadota tai palautua epäjohdonmukaisesti esimerkiksi suljettaessa modaalikomponentti (WCAG 2.4.3, 3.2.1).
Toimintoja ei ole saatavilla ilman hiirtä, kuten valikot tai sisältökorttien tiedot, jotka edellyttävät hover-tilaa (WCAG 2.1.1, 1.3.1).
Sivustolla on virheellisiä HTML-rakenteita, jotka voivat vaikeuttaa sivun käyttöä näppäimistöllä tai ruudunlukijalla (WCAG 2.4.7, 4.1.2).
Ruudunlukijakäyttö
Osalla fokusoitavilla elementeillä ei ole ohjelmallisia nimiä tai rooleja, kuten painikkeet, lomakekentät, valintaruudut, valintanapit, pudotusvalikot, monivalinnat, liukusäätimet, välilehdet, päivämäärävalitsimet ja karusellit (WCAG 4.1.2, 1.3.1).
Osalta kuvilta ja muulta ei-tekstuaaliselta sisällöltä puuttuu vaihtoehtoinen teksti (WCAG 1.1.1).
Videoilta puuttuu tekstitys tai äänikuvaus (WCAG 1.2.2, 1.2.3, 1.2.5).
Komponenttien tilat ja päivitykset eivät välity ruudunlukijalle, esim. lomakevirheet tai onnistumisilmoitukset (WCAG 4.1.3).
Sisältörakenne on puutteellinen tai virheellinen, esim. landmark-alueet, otsikkotasot ja taulukot (WCAG 1.3.1, 2.4.6, 4.1.1).
PDF-sisällöt eivät ole saavutettavia, koska niiltä puuttuu saavutettavuustagit (WCAG 1.3.1, 1.1.1 PDF-tiedostoissa).
Kosketusnäyttöjen käyttö
Osa linkeistä ja painikkeista on liian pieniä ja liian lähellä toisiaan, mikä vaikeuttaa käyttöä erityisesti kosketusnäytöllä (WCAG 2.5.5, 2.5.8).
Perustelut
Edellä mainitut puutteet johtuvat pääasiassa siitä, että sivustoa ei ole vielä täysin päivitetty vastaamaan WCAG 2.2 A- ja AA-tason kriteerejä. Aurinkomatkat on sitoutunut korjaamaan puutteet, eikä pysyviä poikkeamia saavutettavuusvaatimuksista pyritä tekemään. Toisin sanoen emme vetoa “kohtuuttomaan rasitteeseen” näiden vaatimusten osalta, vaan tarkoituksenamme on saattaa sivusto täysin saavutettavaksi.
Korjaustoimenpiteet
Olemme käynnistäneet kehitystyön puutteiden korjaamiseksi. Aurinkomatkat korvaa nykyiset sivut saavutettavilla versiolla sivu kerrallaan. Ensimmäisessä vaiheessa saavutettavuutta on parannettu etusivun ja koko sivuston navigoinnin osalta. Seuraavassa vaiheessa parannuksia tehdään sivuston ostopolkuun. Saavutettavuusselostetta päivitetään kehitystyön edetessä. Tavoitteemme on, että Aurinkomatkat.fi palvelee saavutettavasti kaikkia käyttäjiä.
Saavuttamaton sisältö, johon laki ei sovellu
Tämä verkkopalvelu ei sisällä sellaisia sisältötyyppejä, jotka rajataan saavutettavuusvaatimusten soveltamisalan ulkopuolelle (kuten ennen 23.9.2018 julkaistuja arkistoituja tiedostoja tms.). Kaikki oleellinen sisältö pyritään tarjoamaan saavutettavana.
Verkkopalvelun kartat eivät ole täysin saavutettavia avustavia teknologioita tai näppäimistöä käyttäville käyttäjille. Digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksia sovelletaan vain navigointikäyttöön tarkoitettuihin karttoihin.
Aurinkomatkat-sovelluksen saavutettavuusseloste
Tämä saavutettavuusseloste koskee Aurinkomatkat-sovelluksen mobiilipalvelua. Seloste on laadittu 27.5.2025 ja päivitetty 28.6.2025.
Aurinkomatkat-sovellus on Finnair-konserniin kuuluvan Aurinkomatkat Oy:n matkavaraukseen-, matkakohteeseen- ja lisäpalveluihin tietoja tarjoava mobiilipalvelu.
Saavutettavuuden tila
Aurinkomatkat-sovellus-mobiilipalvelu täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Sivustossa on vielä kohtia, jotka eivät vastaa täysin WCAG 2.2 -ohjeistuksen A- ja AA-tason kriteereitä. Olemme arvioineet mobiilipalvelun saavutettavuuden ulkopuolisen saavutettavuusasiantuntijan toimesta sekä itsearviointina ja tunnistaneet merkittävimpiä puutteita. Alla kerrotaan näistä puutteista sekä niiden korjaussuunnitelmasta.
Ei-saavutettava sisältö
Seuraavat sisällön osat eivät toistaiseksi ole saavutettavia vaatimusten mukaisesti:
Näköön liittyvät puutteet
Väriyhdistelmät eivät täytä kontrastivaatimuksia esimerkiksi tekstien, linkkien, painikkeiden ja ikonien osalta (WCAG 1.4.3, 1.4.11).
Sovellus ei ole käytettävissä, kun laite on vaakatasossa. Näytön suunnan rajoitus voi estää sisällön käytön (WCAG 1.3.4).
Kuvien päällä oleva teksti ei erotu riittävästi taustasta (WCAG 1.4.3, 1.4.5).
Linkit eivät ole selkeästi havaittavissa esimerkiksi värisokeille käyttäjille ilman lisävihjeitä (WCAG 1.4.1, 1.4.3).
Sovelluksen tekstit eivät aina suurene tai näy oikein puhelimen tekstin suurennuksen yhteydessä. Esimerkiksi hotellitiedot, karttanäkymä ja kierrosten ohjekortit eivät skaalaudu oikein (WCAG 1.4.4, 1.4.10).
Ruudunlukijakäyttö
Joillakin fokusoitavilla elementeillä ei ole ohjelmallisia nimiä tai rooleja, kuten ikonit ja kuvat (WCAG 4.1.2, 1.3.1).
Fokusjärjestys ei ole täysin looginen (WCAG 2.4.3, 3.2.1).
Otsikkotasot ja looginen sisältörakenne voivat puuttua tai olla epäjohdonmukaisia. Tämä voi vaikeuttaa ruudunlukijan käyttöä ja sisällön hahmottamista (WCAG 1.3.1, 2.4.6).
Perustelut
Edellä mainitut puutteet johtuvat pääasiassa siitä, että mobiilipalvelua ei ole vielä täysin päivitetty vastaamaan WCAG 2.2 A- ja AA-tason kriteerejä. Aurinkomatkat on sitoutunut korjaamaan puutteet eikä pysyviä poikkeamia saavutettavuusvaatimuksista pyritä tekemään. Toisin sanoen emme vetoa “kohtuuttomaan rasitteeseen” näiden vaatimusten osalta, vaan tarkoituksenamme on saattaa mobiilipalvelu täysin saavutettavaksi.
Korjaustoimenpiteet
Olemme käynnistäneet kehitystyön puutteiden korjaamiseksi. Aurinkomatkat tekee muutoksia mobiilipalveluun saavutettavuuden parantamiseksi korjaamalla puutteellisia elementtejä vaihe vaiheelta.
Ensimmäisessä vaiheessa saavutettavuutta on parannettu sisällön skaalauksen ja ruudunlukijoiden (iOS VoiceOver ja Android TalkBack) käytön optimoimiseksi. Tämän jälkeen työ jatkuu kontrastivaatimusten ja muiden käytettävyysparannuksien osalta. Saavutettavuusselostetta päivitetään kehitystyön edetessä. Tavoitteemme on, että Aurinkomatkat-sovellus palvelee esteettömästi kaikkia käyttäjiä.
Saavuttamaton sisältö, johon laki ei sovellu
Tämä mobiilipalvelu ei sisällä sellaisia sisältötyyppejä, jotka rajataan saavutettavuusvaatimusten soveltamisalan ulkopuolelle (kuten ennen 23.9.2018 julkaistuja arkistoituja tiedostoja tms.). Kaikki oleellinen sisältö pyritään tarjoamaan saavutettavana.
Kartta ei ole täysin saavutettava avustavia teknologioita tai näppäimistöä käyttäville käyttäjille. Digipalvelulain saavutettavuusvaatimuksia sovelletaan vain navigointikäyttöön tarkoitettuihin karttoihin. Kartalla näytettäviä kohdetietoja pystyy tarkastelemaan saavutettavassa muodossa Kohdetiedot-välilehden kautta.
Vaihtoehtoiset asiointitavat
Mikäli et pysty saavutettavuuspuutteiden vuoksi käyttämään jotakin sivustomme tai sovelluksemme osaa tai tarvitset jonkin tiedon vaihtoehtoisessa muodossa, Aurinkomatkojen palveluita voi varata ja tietoja kysyä myös puhelimitse. Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 9–16 numerossa 09 818 1101. Jos tarvitset matkakohteisiin liittyviä tietoja tai muuta sisältöä saavutettavassa muodossa, otathan meihin yhteyttä, autamme mielellämme.
Anna palautetta saavutettavuudesta
Huomasitko saavutettavuusongelman sivustolla? Kerro se meille, niin teemme parhaamme korjataksemme asian. Saavutettavuuspalautteesta ja -kysymyksistä vastaa Aurinkomatkat Oy:n eCommerce & Marketing-tiimi. Voit lähettää palautetta sähköpostitse osoitteeseen saavutettavuus@aurinkomatkat.fi.
Vastausajat: käsittelemme saavutettavuuspalautteet mahdollisimman nopeasti ja vastaamme sinulle viimeistään 2 viikon kuluessa.
Valvontaviranomainen
Mikäli et ole tyytyväinen meiltä saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lain edellyttämässä ajassa, voit ottaa yhteyden valvontaviranomaiseen. Valvontaviranomainen Suomessa on:
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
puhelinvaihde 029 534 5000