- Etusivu
- Hyvä tietää
- Usein kysyttyä
- Matkan lisäpalvelut
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Mikä on Omaloma ja mitä voin tehdä siellä?
Omalomasta voit ostaa lomaasi liittyviä lisäpalveluja ja löytää lomaasi ja lomakohteeseesi liittyvää tietoa. Omalomasta voi myös tarkistaa kaikki matkavaraukseesi liittyvät tiedot ja tarvittaessa tulostaa matkavahvistuksen.
Omalomassa voit muokata matkustajatietojasi, kuten yhteystietojasi ja lisätä Finnair Plus -korttisi tiedot. Omalomasta voit maksaa matkaasi ja näin maksu kirjautuu varaukselle välittömästi. Kirjaudu Omalomaan kirjoittamalla sähköpostiosoitekenttään se osoite, joka on voimassa olevalla varauksellasi sekä matkasi vahvistusnumero.
Jos haluat muuttaa matkaasi, voit täyttää Omalomassa muutos- tai peruutuslomakkeen. Pyyntösi käsittely vie normaalisti muutaman päivän. Tilapäisistä ruuhkatilanteista johtuen, voi käsittelyajat olla normaalia pidempiä. Mahdollisten palautusten osalta viive on lisäksi muutamia pankkipäiviä.
Omaloma ei ole käytettävissä, mikäli varauksella on yli 9 matkustajaa, tai varauksesi on räätälöity. Jos varauksellasi on kotimaan liittymälento, voit tarkistaa matkavaraukseesi liittyviä tietoja ja maksaa matkaa, mutta et voi ostaa lomaasi liittyviä lisäpalveluita.
Sisältyvätkö lentokenttäkuljetukset matkan hintaan?
Osaan matkoista lentokenttäkuljetus sisältyy matkan hintaan, kuten mm. yhdistelmämatkoihin ja kohteisiin, joihin on laivayhteys. Tällöin tästä on maininta kohdetiedoissa ja matkavahvistuksessa.
Osassa kohteita voit myös ostaa yksityiskuljetuksen lentoasemalta hotelliin ennen matkalle lähtöä. Kuljetuksen hinnan näet varausvaiheessa. Yksityiskuljetus tulee varata viimeistään 5 päivää ennen matkaa. Mikäli sinulla on lemmikkieläin mukana lentokenttäkuljetuksessa otathan yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse 09 818 1101 kuljetuksen varmistamiseksi myös lemmikkisi osalta.
Sisältyvätkö lennon ateriat matkan hintaan?
Helsingistä lähteviin lentoihin ateriat tulee tilata Aurinkomatkoilta viimeistään 96 tuntia ennen lentoa ja Finnairilta viimeistään 16 tuntia ennen lentoa. Matkakohteesta palaavien lentojen ateriatilaukset tulee tehdä Finnairilta viimeistään 36 tuntia ennen lentoa. Mannertenvälisille lennoille on tilattavissa erikoisateria (esim. lastenateria, laktoositon tai gluteeniton ateria) viimeistään 24 tuntia ennen lentoa.
Huomioithan, että ennakkoon tilattavia aterioita on saatavilla rajallinen määrä per lento. Mikäli osto ei onnistu, ateriakiintiö voi olla täynnä.
Finnairin lennoilla tarjoillaan maksutta mustikkamehua ja vettä. Lennon aikana voit ostaa Nordic Kitchenin valikoimasta pientä purtavaa ja kylmiä juomia, kahvia, cappuccinon tai teetä.
Sisältyvätkö matkatavarat lennolla matkan hintaan?
Halutessasi voit vielä ostaa ennakkoon lisämatkatavaroita. Huomioithan, että businessluokan hintaan sisältyy kaksi enintään 32 kg painavaa matkatavaraa ja 10 kg:n käsimatkatavara.
Miten varaan vierekkäiset istuinpaikat lennolle?
Vaihtoehtoisesti voit odottaa lähtöselvityksen avautumista, ja mahdollisuuksien mukaan muuttaa valmiiksi ehdotettuja istuinpaikkoja veloituksetta. Voit tehdä lähtöselvityksen aikaisintaan 36 tuntia ennen koneen lähtöä.
Jos matkustat lasten kanssa etkä halua varata istuinpaikkoja etukäteen, järjestelmä varmistaa, että jokainen alle 12-vuotias lapsi pääsee istumaan vähintään yhden samassa varauksessa olevan aikuisen kanssa.
Miten varaan paikat businessluokassa?
Varauksen teon jälkeen voit lisätä businessluokan lennot soittamalla asiakaspalveluumme 09 818 1101. Halutessasi voit ensin tarkistuttaa paikkatilanteen ja hinnan Aurinkochatissa.
Miten varaan kotimaan liittymälennot matkalleni?
Kun ostat liittymälennot kauttamme, matkatavarat sisältyvät lennon hintaan. Lisäksi voit tehdä lähtöselvityksen jo lähtökentällä ja matkatavarasi jatkavat suoraan lomakohteeseen asti. Vältyt aikaa vievältä tavaroiden siirtämiseltä ja uudelta lähtöselvitykseltä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Aurinkomatkojen Finnairin liittymälentohinta takaa pääsysi kohteeseen myös silloin, jos matkasi ensimmäinen lento-osuus olisi myöhässä ja menettäisit jo varatun jatkolennon.
Miten voin varata matkalleni retkiä?
Loman aikana voit ostaa retkiä Aurinkomatkat-sovelluksesta tai oppaaltamme kohteessa. Mikäli varattu retki joudutaan perumaan esimerkiksi vähäisen osallistujamäärän tai sääolosuhteiden takia, palautamme maksetun retkimaksun.
Voinko kerätä Finnair Plus -pisteitä Aurinkomatkoista?
Finnair Plus -jäsenenä saat taso- ja palkintopisteitä ostaessasi meiltä matkan. Saadaksesi pisteet, ilmoita Finnair Plus -jäsennumerosi matkavarauksesi yhteenvedossa tai lisää ne itse Omaloman kohdassa matkustajatiedot. Samalla voit lisätä kaikkien muiden samalla varauksella olevien matkustajien Finnair Plus -korttien numerot matkavarauksellesi.
Voit hyödyntää kertyneitä Finnair Plus -pisteitäsi myös varauksen maksamiseen. Verkkovarauksessa voit maksaa osan matkasi hinnasta pisteillä kirjautumalla sisään Finnair Plus -palveluun Yhteenveto-sivulla. Varauksen teon jälkeen pistemaksu onnistuu soittamalla asiakaspalveluumme. Voit maksaa matkaasi Finnair Plus -pisteillä vain yhdeltä kortilta. Lue lisää Finnair Plus -jäsenyydestä