Aurinkomatkojen trenditutkimus

Digioptimoituja matkahetkiä

Suomalaiset ovat online lomallakin. Digitaaliset palvelut matkojen suunnittelussa ovat jo arkipäivää, ja  edelläkävijät rikastavat lomahetkiä lisäksi uusilla kiinnostavilla lomasovelluksilla. Esimerkiksi Lisätty todellisuus (Augmented Reality) tuo lomakohteeseen uusia ulottuvuuksia. Älypuhelimen ruudulta matkailijat saavat tulevaisuudessa entistä enemmän tietoa ja vinkkejä niin ravintolasuosituksista kuin vaikkapa ympäröivistä rakennuksista tai jopa ympäröivästä luonnosta.

Uutta oppimassa

Yhä useammalle lomailu on muutakin kuin rannalla oleskelua ja nähtävyyksien katselua. Elämyksellinen lomamatka koostuu entistä useammin aktiivisesta tekemisestä ja uuden oppimisesta. Lomakohteeseen halutaan tutustua pintaa syvemmältä. Oppimiskokemuksia kaivataan niin lapsille kuin aikuisille ja erityisesti yksin matkustaville oppimis- ja teemamatkat ovat kiinnostavia vaihtoehtoja.

Aitoja kokemuksia ja kohtaamisia

Suomalaiset haluavat kokea paikallisen elämän moninaisuutta aidoimmillaan. Jos ennen kokkailukurssi paikallisten kanssa oli riittävä kokemus, niin nyt halutaan myös poimia raaka-aineet pellolta tai pensaista.  Paikallisten antamat vinkit otetaan ilolla vastaan etenkin, jos niiden avulla on mahdollisuus kokea jotain ainutlaatuista. Mitä harvinaisempi kokemus, sitä aidommalta se tuntuu.

Kokonaisvaltaista hyvinvointia

Arjen kiireistä stressaantuneet ihmiset haluavat yhä useammin täydellisen katkoksen rutiineista ja ylimääräisestä ”hälystä”. Lomaympäristön ja -kohteen pitää olla viimeistä piirtoa myöten rauhoittava ja palauttava. Monesti luksus-spa korvautuu kauniilla luonnon rauhalla ja perinteisillä hemmotteluhoidoilla, jotka palauttavat niin kehoa kuin mieltäkin.

Vapaa-ajan matkailun trendit infografiikka

Vapaa-ajan matkailun trendit pitkä lehdistötiedote

Tutkimus suomalaisista lomailijoista:

N=1002, Väestöä edustava brutto-otanta iän, sukupuolen ja asuinpaikan suhteen

Tutkimuksen toteuttaja Kopla Helsinki Oy, online-paneeli Bilendi, lokakuu 2017

Trendilähteet:

• Future Foundation, Millennial travel
  • Future Traveller Tribes 2030, Understanding tomorrow’s traveller, Amadeus, The Future Foundation
  • Trend databases: L:SN, PSFK, Trendhunter and Trendwatching
  • Online Travel 2020, Amadeus