PELKÄN LENNON ERITYISEHDOT

14.12.2017–30.6.2018 varatuille pelkille lennoille

Näitä erityisehtoja ja ohjeita noudatetaan pelkkiin lentovarauksiin, jotka on tehty Aurinkomatkat Oy - Suntours Ltd Ab:n (myöhemmin Aurinkomatkat) asiakaspalvelussa tai verkkokaupassa aurinkomatkat.fi.

Pelkällä lennolla tarkoitetaan lentokuljetusta Aurinkomatkojen säännöllisen matkapakettisarjan kohteisiin matkavahvistuksessa mainittujen lentokenttien välillä.

Pelkän lennon ostanut asiakas ja matkustaja ovat sopimussuhteessa Aurinkomatkoihin. Pelkkä lento ei muodosta valmismatkalain tarkoittamaa valmismatkaa eikä siihen sovelleta Yleisiä valmismatkaehtoja, mutta siihen sovelletaan Montrealin yleissopimusta sekä yleistä ilmakuljetusoikeudellista lainsäädäntöä ja kuljettavan lentoyhtiön ohjeita ja määräyksiä.


PELKÄN LENNON MAKSUEHDOT

Näitä maksuehtoja sovelletaan sopimuksissa, jotka on tehty ennen 2.1.2018.


Kun lento varataan vähintään 28 vrk ennen lähtöä,

  • pelkän lennon varausmaksu on 200 €/matkustaja. Verkkokaupassa varausmaksu maksetaan varauksen yhteydessä. Asiakaspalvelusta varatun lennon varausmaksu on maksettava kolmen (3) vuorokauden kuluessa varauksesta. Joissakin tapauksissa koko lennon hinta erääntyy maksettavaksi välittömästi. Tällaisesta käytännöstä ilmoitetaan varauksen yhteydessä.

  • loppumaksu erääntyy maksettavaksi 28 vrk ennen lähtöpäivää. Sekä varaus- että loppumaksu maksetaan matkavahvistuksessa olevien tietojen mukaisesti tai vaihtoehtoisesti Oma loma -palvelussa.

Kun lento varataan alle 28 vrk ennen lähtöä,

  • on koko lennon hinta maksettava välittömästi varauksen jälkeen. Verkkokaupassa koko lennon hinta maksetaan varauksen yhteydessä. Asiakaspalvelusta varattu lento maksetaan varauksen yhteydessä luottokortilla tai välittömästi varauksen jälkeen Oma loma -palvelussa tai pankkisiirrolla. Pankkisiirrolla maksettaessa on maksun tietoihin merkittävä matka-asiantuntijamme ilmoittama viitenumero ja toimittaa kuitti maksusta sitä pyydettäessä.

Varauksen yhteyshenkilön, joka on varauksen ensimmäinen matkustaja (myöhemmin varauksen yhteyshenkilö), velvollisuus on ilmoittaa Aurinkomatkoille, mikäli matkavahvistus ei ole saapunut sähköpostitse yhden (1) vuorokauden tai postitse kotiin tilattuna seitsemän (7) arkipäivän sisällä varauksen tekemisestä. Aurinkomatkat ei korvaa postin kadottamia matkavahvistuksia, eikä niitä toimiteta postitse Suomen rajojen ulkopuolelle.

Varauksen yhteyshenkilö on velvollinen ottamaan mukaan matkalle viimeisimmän matkavahvistuksen, joka toimii varauksella olevien kaikkien matkustajien lentolippuna.


PELKÄN LENNON MAKSUEHDOT

Näitä maksuehtoja sovelletaan sopimuksissa, jotka on tehty alkaen 2.1.2018.


Kun lento varataan vähintään 45 vrk ennen lähtöä,

  • pelkän lennon varausmaksu on 200 €/matkustaja. Verkkokaupassa varausmaksu maksetaan varauksen yhteydessä. Asiakaspalvelusta varatun lennon varausmaksu on maksettava kolmen (3) vuorokauden kuluessa varauksesta. Joissakin tapauksissa koko lennon hinta erääntyy maksettavaksi välittömästi. Tällaisesta käytännöstä ilmoitetaan varauksen yhteydessä.

  • loppumaksu erääntyy maksettavaksi 45 vrk ennen lähtöpäivää. Sekä varaus- että loppumaksu maksetaan matkavahvistuksessa olevien tietojen mukaisesti tai vaihtoehtoisesti Oma loma -palvelussa.

Kun lento varataan alle 45 vrk ennen lähtöä,

  • on koko lennon hinta maksettava välittömästi varauksen jälkeen. Verkkokaupassa koko lennon hinta maksetaan varauksen yhteydessä. Asiakaspalvelusta varattu lento maksetaan varauksen yhteydessä luottokortilla tai välittömästi varauksen jälkeen Oma loma -palvelussa tai pankkisiirrolla. Pankkisiirrolla maksettaessa on maksun tietoihin merkittävä matka-asiantuntijamme ilmoittama viitenumero ja toimittaa kuitti maksusta sitä pyydettäessä.

Varauksen yhteyshenkilön, joka on varauksen ensimmäinen matkustaja (myöhemmin varauksen yhteyshenkilö), velvollisuus on ilmoittaa Aurinkomatkoille, mikäli matkavahvistus ei ole saapunut sähköpostitse yhden (1) vuorokauden tai postitse kotiin tilattuna seitsemän (7) arkipäivän sisällä varauksen tekemisestä. Aurinkomatkat ei korvaa postin kadottamia matkavahvistuksia, eikä niitä toimiteta postitse Suomen rajojen ulkopuolelle.

Varauksen yhteyshenkilö on velvollinen ottamaan mukaan matkalle viimeisimmän matkavahvistuksen, joka toimii varauksella olevien kaikkien matkustajien lentolippuna.


MATKAVAHVISTUKSEN TIEDOT

Varauksen yhteyshenkilö vastaa tekemistään varauksista ja antamiensa tietojen oikeellisuudesta. Varauksen yhteyshenkilö on matkavahvistuksen saatuaan tarkistettava välittömästi sen oikeellisuus. Nimien tulee vastata matkustusasiakirjana käytettävän passin tai henkilökortin tietoja. Matkapäivien, lentotietojen tai muista havaituista virheistä tulee ilmoittaa viipymättä Aurinkomatkoille. Maksamalla vähintään ennakkomaksun varauksen yhteyshenkilö vahvistaa sopimuksen oikeellisuuden ja sitova sopimus syntyy. Virheiden tai puutteiden korjaaminen myöhemmin voi aiheuttaa merkittäviä kustannuksia (esimerkiksi nimitiedon virheestä aiheutuva uusi lentolippu).

Varauksen yhteyshenkilö on velvollinen tarkistamaan, että Aurinkomatkoilla on käytettävissään yhteystiedot (matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite), joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana. Mikäli yhteystiedot eivät ole ajan tasalla, vastaa hän itse muuttuneiden tietojen aiheuttamasta vahingosta ja syntyvistä kuluista.

Matkustajan on huolehdittava Aurinkomatkojen antamia ohjeita noudattaen matkalla tarvittavista asiakirjoista (passi, viisumi, rokotustodistukset) sekä tarkistettava niiden ja lentolipun oikeellisuus ja vastaavuus toisiinsa.

Yksin matkustavan lapsen lentoa ei voi varata verkkopalvelussa. Lentovaraus tulee tehdä Aurinkomatkojen asiakaspalvelun kautta, koska matkustamiseen liittyy rajoituksia. Kuljetusyhtiöt ja majoitusliikkeet voivat rajoittaa alle 18-vuotiaiden oikeutta matkustaa ilman huoltajaansa. Aurinkomatkat edellyttää ilman huoltajaan matkustavalta alle 18-vuotiaalta huoltajan allekirjoittaman kirjallisen suostumuksen. Suostumuksen tulee olla mukana matkalla.

Voimassa oleva palveluhinnasto on luettavissa osoitteessa aurinkomatkat.fi/palveluhinnasto.


HINNAT

Hinnat perustuvat lennon hinnoittelupäivän valuuttakurssiin ja ne voivat vaihdella varausajankohdan ja lähtöpäivän perusteella. Ajantasaiset hinnat ovat nähtävissä Aurinkomatkojen verkkokaupassa aurinkomatkat.fi-sivulla.

Hinnat ovat voimassa siitä hetkestä lähtien, kun ne ilmoitetaan, eivätkä ne koske sitä ennen varattuja lentoja. Hinnat ovat sitoumuksetta ennen sopimuksen syntymistä, ja sovellettava hinta määräytyy varaushetkellä. Aurinkomatkat pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin ennen sopimuksen syntymistä.

Valuuttakurssien, polttoaineen, verojen ja muiden julkisten maksujen muutokset voivat vaikuttaa lennon hintaan myös sopimuksen syntymisen jälkeen.


Hintaan sisältyvät

  • lentokuljetus turistiluokassa matkavahvistuksessa mainittujen lentokenttien välillä
  • lentokenttäverot ja matkustajamaksut
  • sähköpostitse toimitettava matkavahvistus, joka toimii lentolippuna
  • ateriat mannertenvälisillä kaukolennoilla

Hintaan eivät sisälly

  • palvelumaksut
  • majoitus matkakohteessa
  • opaspalvelu matkakohteessa pois lukien erikseen mainitut omatoimikohteet
  • matkavahvistuksen postitus kirjeitse
  • ateriat Euroopan ja Lähi-idän lennoilla
  • lentokenttäkuljetukset kohteessa
  • maa- ja liittymäkuljetukset kotimaassa
  • retket matkakohteessa
  • ateriat, ruokajuomat ja palvelurahat
  • passi- ja viisumikulut
  • mahdolliset rokotukset
  • matkavakuutus
  • lentokentillä mahdollisesti perittävät viranomaismaksut maasta poistuttaessa

Voimassa oleva palveluhinnasto on luettavissa osoitteessa aurinkomatkat.fi/palveluhinnasto.


RYHMÄLENTOVARAUKSISTA HUOMIOITAVAA

Ryhmälentovarauksille sovelletaan ryhmäkohtaisia matkaehtoja ja hintoja, jotka yksilöidään ko. ryhmälle annettavassa, erillisessä ryhmämatkatarjouksessa.

Pelkällä ryhmälentovarauksella tarkoitetaan lentokuljetusta Aurinkomatkojen säännöllisen sarjatuotannon kohteisiin myytäviä pelkkiä lentopaikkoja tai vaihtoehtoisesti Finnairin reittilentokohteisiin myytäviä reittilentopaikkoja varausvahvistuksessa mainittujen lentokenttien välillä.

Säännöllisen sarjatuotannon lentopaikoista myytävien pelkkien lentojen ryhmän muodostavat vähintään kaksikymmentä (20) 18-vuotiasta tai tätä vanhempaa henkilöä, jotka ovat samalla varauksella ja matkustavat yhdessä. Ryhmäalennuksen ehtona on, että kaikki matkustajat ovat täyttäneet 18 vuotta ennen matkan päättymistä ja että varaus on tehty Aurinkomatkojen asiakaspalvelun kautta.

Ryhmän Finnairin reittilentokohteisiin muodostavat vähintään kymmenen (10) henkilöä, jotka ovat samalla varauksella ja matkustavat yhdessä. Reittilennon ryhmävarausehtona on, että varaus on tehty Aurinkomatkojen asiakaspalvelun kautta.


AVOIN KAUPPA

Pelkkä lentovaraus voidaan perua 7 vrk:n kuluessa varauksesta, kun lähtöpäivään on perumishetkellä aikaa vähintään 28 vrk. Tällöin palautetaan maksusuoritukset palvelumaksuja lukuun ottamatta. Avoin kauppa ei koske asiakkaan pyynnöstä lennon yhteyteen ostettuja erillispalveluita, kuten tapahtumalippuja. Lisäksi avoin kauppa ei koske tuotteita tai palveluita, jotka erääntyvät kokonaan maksettaviksi jo varaushetkellä.


TOIMISTOKULUT

Näiden erityisehtojen mukaisista peruutuksista ja muutoksista peritään työvaiheista aiheutuvana kohtuullisena kuluna Aurinkomatkojen palveluhinnaston mukainen toimistokulu.

Voimassa oleva palveluhinnasto on luettavissa osoitteessa aurinkomatkat.fi/palveluhinnasto.


MATKUSTAJAN TEKEMÄT VARAUSPERUUTUKSET

Matkustajan oikeus peruuttaa pelkkä lento ilman erityistä syytä

Matkustajalla on oikeus peruuttaa pelkkä lento ilman erityistä syytä

    a) viimeistään 28 vuorokautta ennen lennon lähtöä maksamalla Aurinkomatkojen palveluhinnaston mukaiset toimistokulut. Voimassa oleva palveluhinnasto on nähtävissä osoitteessa aurinkomatkat.fi/palveluhinnasto.
    b) myöhemmin kuin 28 vuorokautta mutta viimeistään 14 vuorokautta ennen lennon lähtöä maksamalla varausmaksun.
    c) myöhemmin kuin 14 vuorokautta mutta viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä maksamalla 50 % lennon hinnasta.
    d) Jos varaus peruutetaan myöhemmin kuin 48 tuntia ennen lennon lähtöä peritään kuluna koko lennon hinta.

Jos asiakas ei peruuta lentovaraustaan eikä matkustaja saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua lennolle siksi, ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.


Matkustajan oikeus peruuttaa pelkkä lento ylivoimaisen esteen vuoksi

Matkustajalla on oikeus peruuttaa lentonsa ja saada takaisin lennosta maksettu hinta vähennettynä toimistokuluilla, jos olisi kohtuutonta vaatia häntä lähtemään sen vuoksi, että hän itse tai hänelle läheinen henkilö yhtäkkiä sairastuu vakavasti, joutuu vakavaan onnettomuuteen tai kuolee. Läheisenä henkilönä pidetään aviopuolisoa, avopuolisoa, lasta, vanhempaa, appivanhempaa, sisarusta, lastenlasta, isovanhempaa tai matkakumppania, jonka kanssa matkustaja on varannut yhteisen lennon tai hänelle tai matkakumppanille sattuu muu odottamaton ja vakava tapahtuma, jonka vuoksi olisi kohtuutonta vaatia häntä osallistumaan lennolle. Muu odottamaton ja vakava tapahtuma on esimerkiksi merkittävä vahinko omaisuudelle, kuten asunnon palo.

Matkustajan tulee ilmoittaa peruutuksesta viivytyksettä Aurinkomatkoille. Lennolle osallistumisen este tulee osoittaa luotettavalla selvityksellä, kuten lääkärintodistuksella, poliisitutkintapöytäkirjalla tai vakuutusyhtiön lausunnolla. Selvitys tulee toimittaa Aurinkomatkoille niin pian kuin mahdollista ja viimeistään kahden viikon kuluttua peruuttamiseen oikeuttavan esteen ilmenemisestä, jollei määräajan noudattaminen ole matkustajalle kohtuuttoman vaikeaa.


MATKUSTAJAN TEKEMÄT VARAUSMUUTOKSET

Matkustaja saa kerran muuttaa kuluitta kulloinkin voimassa olevan hinnan huomioiden matkakohdetta, lähtöpäivää tai lennon kestoaikaa johonkin muuhun Aurinkomatkojen säännöllisen sarjatuotannon pelkkään lentoon tai valmismatkaan, jos muutos tehdään aikaisemmin kuin 45 vrk ennen alkuperäisen lennon lähtöä. Lisämuutoksista peritään palveluhinnaston mukainen palvelumaksu. Myöhemmin kuin 45 vrk, mutta viimeistään 28 vrk ennen lennon lähtöä tehdyistä muutoksista peritään toimistokulut. Muutosta myöhemmin kuin 28 vrk ennen lähtöä pidetään aikaisemman tilauksen peruutuksena ja uutena tilauksena. Nimenmuutoksen voi tehdä kuluitta, kun lähtöpäivään on vähintään 45 vrk.


AURINKOMATKOJEN TEKEMÄT VARAUSMUUTOKSET

Mikäli Aurinkomatkat muuttaa varausta, tulee matkustajan ilmoittaa seitsemän (7) päivän kuluessa tiedon saamisesta tai erikseen ilmoitetun aikataulun mukaisesti, jos muutos ei hänelle sovi. Mikäli Aurinkomatkat ei saa vastausta pyydetyssä aikataulussa, katsotaan muutos hyväksytyksi osaksi valmismatkasopimusta.

Aurinkomatkoilla on oikeus vähäisen osanottajamäärän vuoksi muuttaa kuljetusvälinettä, reittiä ja aikataulua. Muutoksista ilmoitetaan matkustajalle viimeistään 14 vuorokautta ennen matkan alkua.Matkustaja on edellä tarkoitetuista muutoksista huolimatta velvollinen maksamaan lennon hinnan ja muut sovitut maksut.

LENTOAIKATAULUN MUUTOKSET

Jos Aurinkomatkat ei voi siitä riippumattomista syistä noudattaa sovittua lentosuunnitelmaa, sillä on oikeus muuttaa kuljetusvälinettä, reittiä tai aikataulua. Muutoksista ilmoitetaan matkustajalle niin pian kuin mahdollista. Varauksen yhteyshenkilö on velvollinen huolehtimaan, että Aurinkomatkoilla on käytettävissään ajantasaiset yhteystiedot (matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite), joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana mahdollisten muutosten ilmoittamiseksi. Mikäli yhteystiedot eivät ole ajan tasalla, vastaa hän itse muuttuneiden tietojen aiheuttamasta vahingosta ja syntyvistä kuluista.


AURINKOMATKOJEN OIKEUS PERUUTTAA LENTO

Aurinkomatkoilla on oikeus peruuttaa lento, jos

    a) lennolle ei ole ilmoittautunut riittävästi osanottajia. Vaadittu osanottajamäärä voi koskea joko yksittäistä lentoa tai tiettyyn matkakohteeseen tehtävää lentosarjaa. Peruuttamisesta ilmoitetaan matkustajalle viimeistään 21 vuorokautta ennen lentomatkaa.
    b) Aurinkomatkojen mahdollisuudet toteuttaa lento sovitulla tavalla ovat sopimuksen päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet lentoreitillä, lentokohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia taikka jos lentoa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa. Peruuttamisesta ilmoitetaan matkustajalle niin pian kuin mahdollista. Peruutettuaan lennon Aurinkomatkat palauttaa asiakkaan maksusuoritukset.
    c) Aurinkomatkoilla on oikeus purkaa sopimus, jos asiakas ei ole maksanut matkan hintaa viimeistään sovittuna eräpäivänä.

MATKUSTAJAN VASTUUT

Matkustajan havaitessa puutteita lentoon tai lennon palveluihin liittyvissä asioissa tulee virheilmoitus osoittaa ensisijaisesti lentoyhtiön edustajalle heti puutteen havaitsemisen jälkeen esimerkiksi lennolla havaituista puutteista tulee ensisijaisesti olla yhteydessä matkustamohenkilökuntaan. Matkustajan tulee noudattaa viranomaisten, Aurinkomatkojen sekä kuljetusyhtiön antamia lentomatkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita, määräyksiä sekä järjestyssääntöjä.

Matkustaja ei saa aiheuttaa häiriötä käyttäytymisellään. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen lennolle lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa lennolta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista aiheutuvista kuluista. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän menettelyllään aiheuttaa Aurinkomatkoille, kuljetusyhtiölle tai kolmansille osapuolille.

Aurinkomatkat ei vastaa lennolle estymisestä tai lentomatkan keskeytymisestä, joka johtuu puutteellisista matkustusasiakirjoista, eikä matkustusasiakirjojen hankkimisesta aiheutuvista kuluista, eikä vahingosta, joka on aiheutunut matkustajan omasta tuottamuksesta.
Matkustajan tulee itsenäisesti varmistaa paluulennon aikataulu mahdollisten muutosten varalta vähintään vuorokautta ennen lentoa. Paluulennon voi tarkistaa esim. Finnairin Varaukseni-palvelusta.

MATKATAVARAT JA ERIKOISMATKATAVARAT

Voimassaolevat matkatavaramääräykset tulee tarkastaa operoivan lentoyhtiön internetsivuilta tai Aurinkomatkojen asiakaspalvelusta. Erikoismatkatavaroiden kuljetus (esim. golfvarusteet, sukset, pyörätuoli) tulee aina varata etukäteen Aurinkomatkojen asiakaspalvelusta, koska erikoismatkatavaran kuljetukseen liittyy rajoituksia. Veloitamme lentoyhtiön määrittämän kuljetusmaksun lisäksi Aurinkomatkojen voimassaolevan palveluhinnaston mukaisen maksun.


YLIVOIMAISET TILANTEET

Aurinkomatkat ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai muusta ennalta arvaamattomasta syystä, jota Aurinkomatkat tai sen yhteistyökumppani ei olisi voinut estää mahdollisimman huolellisesti menetellenkään. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi sotatoimet, luonnonmullistus, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat tapahtumat.


TAKAISINMAKSUT

Matkustajalla ei ole oikeutta takaisinmaksuun käyttämättä jättämistään palveluista. Takaisinmaksua ei myönnetä peruuttamattomasta varauksesta, eikä käyttämättä jätetyistä palveluista. Mikäli pelkän meno-paluulennon ostanut matkustaja ei käytä menolentoa, hänellä ei ole oikeutta käyttää myöskään paluulentoa.


VIRHEILMOITUS

Havaitusta virheestä on ilmoitettava viipymättä Aurinkomatkojen asiakaspalveluun tai lentoyhtiön edustajalle. Suoraan lentoyhtiön edustajalle tehty valitus on pystyttävä osoittamaan kirjallisella dokumentilla, josta ilmenee, milloin valitus on tehty, kenelle ja mistä on valitettu sekä miten virhe on korjattu.

Lentomatkan jälkeen mahdolliset korvausvaatimukset on esitettävä Aurinkomatkoille viimeistään kahden kuukauden kuluttua lentoajankohdan jälkeen. Matkustajan tulee säilyttää mahdollisista lisäkuluista kaikki dokumentit ja kuitit sekä dokumentti, johon on kirjattu mahdolliselle lentoyhtiönedustajalle tehdyn valituksen tiedot.


Nämä Pelkän lentovarauksen erityisehdot on päivitetty 14.12.2017, ja ne ovat voimassa 14.12.2017–30.6.2018 tehdyille pelkille lentovarauksille. Aurinkomatkat Oy - Suntours Ltd Ab varaa oikeuden muuttaa tai rajata näitä erityisehtoja.



Pelkän lentovarauksen matkaehdot talvikaudelle 2016–2017 ja kesälle 2017


Pelkän lomalentovarauksen matkaehdot

9.1.2016–13.12.2017 varatuille pelkille lennoille

Lomalentovarauksiin, jotka on tehty Oy Aurinkomatkat - Suntours Ltd Ab (myöhemmin Aurinkomatkat) kautta sovelletaan alla olevia matkaehtoja ja ohjeita.

Yhteystiedot

Aurinkomatkojen asiakaspalvelu p. 09 818 1101 (pvm/mpm) tai sähköpostitse myynti@aurinkomatkat.fi


YLEISTÄ

Pelkällä lomalennolla tarkoitetaan lentokuljetusta Aurinkomatkojen sarjatuotannon kohteisiin varausvahvistuksessa mainittujen lentokenttien välillä. Pelkät lennot -hinta ei sisällä lentokenttäkuljetuksia tai muita kohdepalveluita.

Pelkän lomalennon ostanut asiakas ja matkustaja ovat sopimussuhteessa Aurinkomatkoihin. Pelkkä lento ei muodosta valmismatkalain tarkoittamaa valmismatkaa eikä siihen sovelleta Yleisiä valmismatkaehtoja, mutta siihen sovelletaan Montrealin yleissopimusta sekä yleistä ilmakuljetusoikeudellista lainsäädäntöä ja kuljettavan lentoyhtiön ohjeita ja määräyksiä.


SOPIMUKSEN SYNTYMINEN

Sopimus Aurinkomatkojen ja asiakkaan välillä syntyy, kun asiakas maksaa eräpäivään mennessä lennosta vähintään varausmaksun, jolloin lentovaraus ja lentoa koskevat ehdot astuvat voimaan. Asiakkaan velvollisuus on tarkastaa saamansa varausvahvistuksen tietojen oikeellisuus.


ASIAKKAAN TEKEMÄT ONLINE-VARAUKSET

Verkkopalvelumme on suojattu Secure Socket Layer (SSL) -salauksella. Asiakas tekee lennon valinnan ja varauksen omatoimisesti ja vastaa tekemänsä varauksen oikeellisuudesta. Verkkopalvelussa tehdyn online-varauksen korjaaminen tai muuttaminen tulee tehdä asiakaspalvelussamme, jolloin veloitamme Aurinkomatkojen voimassaolevan palveluhinnaston mukaisen palvelumaksun.

Jos verkkopalvelun varausprosessi keskeytyy eikä asiakas saa varausvahvistusta, tulee asiakkaan ottaa välittömästi yhteyttä Aurinkomatkojen asiakaspalveluun.

Yksin matkustavan lapsen lentovaraus tulee tehdä Aurinkomatkojen asiakaspalvelun kautta, koska matkustamiseen liittyy rajoituksia. Lentoa ei voi varata verkkopalvelussa.


RYHMÄMATKOISTA HUOMIOITAVAA

Vähintään kahdenkymmenen samalla varauksella yhdessä matkustavan aikuisen muodostamille ryhmävarauksille voidaan soveltaa näistä ehdoista poikkeavia ryhmäkohtaisia matkaehtoja, jotka yksilöidään ko. ryhmälle annettavassa, erillisessä ryhmämatkatarjouksessa. Ryhmävaraukset tulee tehdä asiakaspalvelussamme (ei verkkopalvelussa).


MAKSUEHDOT

Jos lomalento varataan vähintään 28 vrk ennen lähtöä

  • varattaessa suoritetaan Aurinkomatkojen ilmoittama varausmaksu 200 €/henkilö

  • varattaessa lomalento puhelimitse tai toimistossa, tulee varausmaksu suorittaa 3 vrk:n kuluessa varauksesta

  • verkkopalvelusta ostettaessa varausmaksu maksetaan varauksen yhteydessä.

  • loppumaksu tulee suorittaa 28 vrk ennen lähtöpäivää.

Jos lomalento varataan alle 28 vrk ennen lähtöä

  • varattaessa suoritetaan lennon koko hinta.

Asiakkaan tulee noudattaa varausvahvistuksen maksutietoja. Viitenumero on ilmoitettava pankkimaksun yhteydessä.


HINNAT JA VEROT

Lomalentojen hinnat ilmoitetaan varausjärjestelmässämme ja ne voivat vaihdella varausajankohdan ja lähtöpäivän perusteella. Hinnat ovat sitoumuksetta ennen sopimuksen syntymistä, ja sovellettava hinta määräytyy varaushetkellä. Lomalentojen hintaan sisältyvät lentokenttäverot ja matkustajamaksut. Valuuttakurssien, polttoaineen, verojen ja muiden julkisten maksujen muutokset voivat vaikuttaa lomalennon hintaan myös sopimuksen syntymisen jälkeen.

Emme vastaa mahdollisista painovirheistä tai verkkovarauspalvelun teknisistä häiriöistä.


PERUUTUKSET

Matkustajan oikeus peruuttaa lomalento ilman erityistä syytä

a) Viimeistään 28 vuorokautta ennen lennon lähtöä maksamalla Aurinkomatkojen määrittelemät toimistokulut.

b) Myöhemmin kuin 28 vuorokautta mutta viimeistään 14 vuorokautta ennen lennon lähtöä maksamalla varausmaksun.

c) Myöhemmin kuin 14 vuorokautta mutta viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä maksamalla 50 % lennon hinnasta.

d) Jos matka peruutetaan myöhemmin kuin 48 tuntia ennen lennon lähtöä, Aurinkomatkoilla on oikeus periä koko lennon hinta.

Jos asiakas ei peruuta lentovaraustaan eikä matkustaja saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua lennolle siksi, ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.


Matkustajan oikeus peruuttaa lentonsa ylivoimaisen esteen vuoksi

Matkustajalla on oikeus peruuttaa lomalentonsa ja saada takaisin lomalennosta maksettu hinta vähennettynä toimistokuluilla, jos olisi kohtuutonta vaatia häntä lähtemään matkalle sen vuoksi, että hän itse tai hänelle läheinen henkilö yhtäkkiä sairastuu vakavasti, joutuu vakavaan onnettomuuteen tai kuolee. Läheisenä henkilönä pidetään aviopuolisoa, avopuolisoa, lasta, vanhempaa, appivanhempaa, sisarusta, lastenlasta, isovanhempaa tai matkakumppania, jonka kanssa matkustaja on varannut yhteisen lennon tai hänelle tai matkakumppanille sattuu muu odottamaton ja vakava tapahtuma, jonka vuoksi olisi kohtuutonta vaatia häntä osallistumaan lennolle. Muu odottamaton ja vakava tapahtuma on esimerkiksi merkittävä vahinko omaisuudelle, kuten asunnon palo.

Matkustajan tulee ilmoittaa peruutuksesta viivytyksettä Aurinkomatkoille. Lennolle osallistumisen este tulee osoittaa luotettavalla selvityksellä, kuten lääkärintodistuksella, poliisitutkintapöytäkirjalla tai vakuutusyhtiön lausunnolla. Selvitys tulee toimittaa Aurinkomatkoille niin pian kuin mahdollista ja viimeistään kahden viikon kuluttua peruuttamiseen oikeuttavan esteen ilmenemisestä, jollei määräajan noudattaminen ole matkustajalle kohtuuttoman vaikeaa.


TAKAISINMAKSUT

Matkustajalla ei ole oikeutta takaisinmaksuun käyttämättä jättämistään palveluista.


MUUTOKSET

Koskien lentovarauksia, jotka on tehty ennen 9.1.2017

Asiakas saa yhden kerran muuttaa kuluitta kulloinkin voimassa olevan hinnan huomioiden matkakohdetta, lähtöpäivää tai lennon kestoaikaa johonkin muuhun Aurinkomatkojen säännöllisen sarjatuotannon pelkkään lentoon tai valmismatkaan, jos muutos tehdään samassa matkatoimistossa aikaisemmin kuin 28 vrk ennen alkuperäisen matkan alkua. Lisämuutoksista peritään palveluhinnaston mukainen palvelumaksu. Myöhemmin kuin 28 vrk ennen matkaa tehtyä muutosta pidetään aikaisemman tilauksen peruutuksena ja uutena tilauksena. Nimenmuutoksen voi tehdä kuluitta, kun lähtöpäivään on vähintään 28 vrk.


MUUTOKSET

Koskien lentovarauksia, jotka on tehty 9.1.2017 tai sen jälkeen

Asiakas saa yhden kerran muuttaa kuluitta kulloinkin voimassa olevan hinnan huomioiden matkakohdetta, lähtöpäivää tai lennon kestoaikaa johonkin muuhun Aurinkomatkojen säännöllisen sarjatuotannon pelkkään lentoon tai valmismatkaan, jos muutos tehdään samassa matkatoimistossa aikaisemmin kuin 45 vrk ennen alkuperäisen matkan alkua. Lisämuutoksista peritään palveluhinnaston mukainen palvelumaksu. Myöhemmin kuin 45 vrk, mutta viimeistään 28 vrk ennen matkan alkua tehdyistä muutoksista peritään toimistokulut. Muutosta myöhemmin kuin 28 vrk ennen matkaa pidetään aikaisemman tilauksen peruutuksena ja uutena tilauksena. Nimenmuutoksen voi tehdä kuluitta, kun lähtöpäivään on vähintään 45 vrk.


Aurinkomatkojen oikeus tehdä lomalentoihin muutoksia

Jos Aurinkomatkat ei voi siitä riippumattomista syistä noudattaa sovittua lentosuunnitelmaa, sillä on oikeus muuttaa kuljetusvälinettä, reittiä tai aikataulua. Muutoksista ilmoitetaan matkustajalle niin pian kuin mahdollista.

Vähäisen osanottajamäärän vuoksi Aurinkomatkoilla on oikeus muuttaa kuljetusvälinettä, reittiä ja aikataulua. Muutoksista ilmoitetaan matkustajalle viimeistään 14 vuorokautta ennen matkan alkua.

Matkustaja on edellä tarkoitetuista muutoksista huolimatta velvollinen maksamaan matkan hinnan ja muut sovitut maksut.

Aurinkomatkojen ilmoittamat muutokset katsotaan tulleen asiakkaan hyväksymiksi, mikäli hän ei tiedon saamisesta 7 päivän kuluessa muuta ilmoita.


Aurinkomatkojen oikeus peruuttaa lomalento

Aurinkomatkoilla on oikeus peruuttaa lomalento, jos

a) matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi osanottajia. Vaadittu osanottajamäärä voi koskea joko yksittäistä lentoa tai tiettyyn matkakohteeseen tehtävää lentosarjaa. Peruuttamisesta ilmoitetaan matkustajalle viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan alkua.

b) Aurinkomatkojen mahdollisuudet toteuttaa lento sovitulla tavalla ovat sopimuksen päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet lentoreitillä, lentokohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia taikka jos lentoa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa. Peruuttamisesta ilmoitetaan matkustajalle niin pian kuin mahdollista. Peruutettuaan lennon Aurinkomatkat palauttaa asiakkaan maksusuoritukset.

Aurinkomatkoilla on oikeus purkaa sopimus, jos asiakas ei ole maksanut matkan hintaa viimeistään sovittuna maksupäivänä.


TOIMISTOKULUT

Asiakkaan tekemistä peruutuksista ja muutoksista peritään voimassaolevan palveluhinnaston mukainen toimistokulu.


AVOIN KAUPPA

Lomalentovaraus voidaan peruuttaa 7 vrk:n kuluessa varauksesta, kun lähtöpäivään on peruutushetkellä aikaa vähintään 28 vrk. Tällöin palautetaan maksusuoritukset palvelumaksuja lukuunottamatta asiakkaalle.


ASIAKKAAN VELVOLLISUUDET JA VASTUUT

Matkustaja ja lennonvaraaja vastaavat kaikista tekemistään varauksista, antamiensa tietojen oikeellisuudesta, peruutuksista, muutoksista, sekä tilanteista, jolloin matkustaja ei käytä varattua paikkaa tai peruuta varausta ennen matkaa.


Asiakkaan vastuulla on tarkistaa ennen varauksen vahvistamista ja maksamista seuraavat asiat:

  • varaustietojen oikeellisuus (esim. päivämäärät, matkustajien passin mukaiset nimitiedot)

  • yhteystietojen oikeellisuus (matkustaja tavoitettavissa ennen matkaa ja matkan aikana)

  • passin voimassaolo sekä matkakohteen tai välilaskupaikan vaatimuksista riippuen viisumin tai transit- eli kauttakulkuviisumin tarve

  • tarvittavat rokotukset sekä terveysmääräykset matkakohteittain esim. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen internetsivuilta thl.fi

  • matkustustiedotteet sekä tiedot mahdollisista kohdemaiden poikkeustilanteista Ulkoasiainministeriön internetsivuilta formin.fi

  • vakuutusturvansa kattavuus ja voimassaolo.

  • Kehotamme ottamaan matkavakuutuksen jo lentoa varattaessa mahdollisten sairaudesta johtuvien peruutuskulujen kattamiseksi. Kehotamme perehtymään matkavakuutuksen peruutusta koskeviin erityisehtoihin tarkkaan. Joihinkin vakuutuksiin saattaa sisältyä vastuunrajoituskohta, jonka seurauksena matkustajan oma vastuu laajenee. Sairaudesta johtuvia peruutuskuluja ei matkavakuutuksesta korvata, mikäli vakuutus on otettu alle kolme vuorokautta ennen matkan alkamista.

Mikäli matkustaja aikoo käyttää lomalennosta vain menolennon, tulee hänen ennen lennon varaamista selvittää vaaditaanko voimassaoleva paluulippu maahan pääsyn, oleskelun keston tai maasta poistumisen edellytyksenä.

Mikäli matkustaja ei käytä menolentoa, hänellä ei ole oikeutta käyttää myöskään paluulentoa.


Asiakkaan vastuut matkan vahvistamisen ja maksamisen jälkeen sekä matkan aikana

  • Pelkät lomalennot ostanut matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Aurinkomatkoille tarkat yhteystietonsa ja niiden muutokset.

  • Matkustajan tulee itse varmistaa paluulennon aikataulu mahdollisten muutosten varalta vähintään vuorokautta ennen lentoa.

  • Matkustajan tulee noudattaa viranomaisten, matkanjärjestäjän sekä kuljetusyhtiön antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita, määräyksiä sekä järjestyssääntöjä.

  • Matkustaja ei saa aiheuttaa häiriötä käyttäytymisellään. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista aiheutuvista kuluista.

  • Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle, kuljetusyhtiölle tai kolmansille osapuolille.

MATKATAVARAT JA ERIKOISMATKATAVARAT

Voimassaolevat matkatavaramääräykset tulee tarkastaa operoivan lentoyhtiön internetsivuilta tai Aurinkomatkoilta. Erikoismatkatavaroiden kuljetus (esim. golfvarusteet, sukset, pyörätuoli, lemmikkieläin tms.) tulee aina varata etukäteen Aurinkomatkojen asiakaspalvelusta, koska erikoismatkatavaran kuljetukseen liittyy rajoituksia. Veloitamme lentoyhtiön määrittämän kuljetusmaksun lisäksi Aurinkomatkojen voimassaolevan palveluhinnaston mukaisen maksun.


YLIVOIMAISET TILANTEET

Aurinkomatkat ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai muusta ennalta arvaamattomasta syystä, jota Aurinkomatkat tai sen yhteistyökumppani ei olisi voinut estää mahdollisimman huolellisesti menetellenkään. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi sotatoimet, luonnonmullistus, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat tapahtumat.


REKLAMAATIOT

Mahdolliset virheilmoitukset ja korvausvaatimukset on esitettävä Aurinkomatkoille kirjallisesti viimeistään kahden kuukauden kuluttua matkan päättymisestä.

Matkustajan tulee säilyttää mahdollisista lisäkuluista kaikki dokumentit ja kuitit, kirjata ylös ajankohdat sekä asiaa käsitelleiden henkilöiden nimet.


Nämä ehdot on päivitetty 9.1.2016, ja ne ovat voimassa toistaiseksi.


alkuun


Pelkän lentovarauksen matkaehdot talvikaudelle
2016–2017 ja kesälle 2017

Lentovarauksiin, jotka on tehty Oy Aurinkomatkat - Suntours Ltd Ab (myöhemmin Aurinkomatkat) kautta sovelletaan alla olevia matkaehtoja ja ohjeita.


Yhteystiedot

Aurinkomatkojen asiakaspalvelu p. 09 818 1101 (pvm/mpm) tai sähköpostitse myynti@aurinkomatkat.fi


YLEISTÄ

Pelkällä lennolla tarkoitetaan lentokuljetusta Aurinkomatkojen varausvahvistuksessa mainittujen lentokenttien välillä. Pelkät lennot -hinta ei sisällä lentokenttäkuljetuksia tai muita kohdepalveluita.
Pelkän lennon ostanut asiakas ja matkustaja ovat sopimussuhteessa Aurinkomatkoihin. Pelkkä lento ei muodosta valmismatkalain tarkoittamaa valmismatkaa eikä siihen sovelleta Yleisiä valmismatkaehtoja, mutta siihen sovelletaan Montrealin yleissopimusta sekä yleistä ilmakuljetusoikeudellista lainsäädäntöä ja kuljettavan lentoyhtiön ohjeita ja määräyksiä.


SOPIMUKSEN SYNTYMINEN

Sopimus Aurinkomatkojen ja asiakkaan välillä syntyy, kun asiakas maksaa eräpäivään mennessä lennosta vähintään varausmaksun, jolloin lentovaraus ja lentoa koskevat ehdot astuvat voimaan. Asiakkaan velvollisuus on tarkastaa saamansa varausvahvistuksen tietojen oikeellisuus.


ASIAKKAAN TEKEMÄT VARAUKSET WWW.AURINKOMATKAT.FI -SIVUILTA

Asiakas tekee lennon valinnan ja varauksen omatoimisesti ja vastaa tekemänsä varauksen oikeellisuudesta. Verkkopalvelussa tehdyn varauksen korjaaminen tai muuttaminen tulee tehdä asiakaspalvelussamme, jolloin veloitamme Aurinkomatkojen voimassaolevan palveluhinnaston mukaisen palvelumaksun.

Jos verkkopalvelun varausprosessi keskeytyy eikä asiakas saa varausvahvistusta, tulee asiakkaan ottaa välittömästi yhteyttä Aurinkomatkojen asiakaspalveluun.

Yksin matkustavan lapsen lentovaraus tulee tehdä Aurinkomatkojen asiakaspalvelun kautta, koska matkustamiseen liittyy rajoituksia. Lentoa ei voi varata verkkopalvelussa.


RYHMÄMATKOISTA HUOMIOITAVAA

Vähintään kahdenkymmenen samalla varauksella yhdessä matkustavan aikuisen muodostamille ryhmävarauksille voidaan soveltaa näistä ehdoista poikkeavia ryhmäkohtaisia matkaehtoja, jotka yksilöidään ko. ryhmälle annettavassa, erillisessä ryhmämatkatarjouksessa. Ryhmävaraukset tulee tehdä asiakaspalvelussamme (ei verkkopalvelussa).


MAKSUEHDOT

Jos lento varataan vähintään 28 vrk ennen lähtöä

  • varattaessa suoritetaan Aurinkomatkojen ilmoittama varausmaksu 200 €/henkilö
  • varattaessa lento puhelimitse tai toimistossa, tulee varausmaksu suorittaa 3 vrk:n kuluessa varauksesta
  • verkkopalvelusta ostettaessa varausmaksu maksetaan varauksen yhteydessä.
  • loppumaksu tulee suorittaa 28 vrk ennen lähtöpäivää.

Jos lento varataan alle 28 vrk ennen lähtöä

  • varattaessa suoritetaan lennon koko hinta.

Asiakkaan tulee noudattaa varausvahvistuksen maksutietoja. Viitenumero on ilmoitettava pankkimaksun yhteydessä.


HINNAT JA VEROT

Lentojen hinnat ilmoitetaan varausjärjestelmässämme ja ne voivat vaihdella varausajankohdan ja lähtöpäivän perusteella. Hinnat ovat sitoumuksetta ennen sopimuksen syntymistä, ja sovellettava hinta määräytyy varaushetkellä. Lentojen hintaan sisältyvät lentokenttäverot ja matkustajamaksut. Valuuttakurssien, polttoaineen, verojen ja muiden julkisten maksujen muutokset voivat vaikuttaa lennon hintaan myös sopimuksen syntymisen jälkeen.

Emme vastaa mahdollisista painovirheistä tai verkkovarauspalvelun teknisistä häiriöistä.


PERUUTUKSET

Matkustajan oikeus peruuttaa lento ilman erityistä syytä

a) Viimeistään 28 vuorokautta ennen lennon lähtöä maksamalla Aurinkomatkojen määrittelemät toimistokulut.

b) Myöhemmin kuin 28 vuorokautta mutta viimeistään 14 vuorokautta ennen lennon lähtöä maksamalla varausmaksun.

c) Myöhemmin kuin 14 vuorokautta mutta viimeistään 48 tuntia ennen lennon lähtöä maksamalla 50 % lennon hinnasta.

d) Jos matka peruutetaan myöhemmin kuin 48 tuntia ennen lennon lähtöä, Aurinkomatkoilla on oikeus periä koko lennon hinta.

Jos asiakas ei peruuta lentovaraustaan eikä matkustaja saavu sovitulle lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua lennolle siksi, ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia, henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta maksun palautukseen.


Matkustajan oikeus peruuttaa lentonsa ylivoimaisen esteen vuoksi

Matkustajalla on oikeus peruuttaa lentonsa ja saada takaisin lennosta maksettu hinta vähennettynä toimistokuluilla, jos olisi kohtuutonta vaatia häntä lähtemään matkalle sen vuoksi, että hän itse tai hänelle läheinen henkilö yhtäkkiä sairastuu vakavasti, joutuu vakavaan onnettomuuteen tai kuolee. Läheisenä henkilönä pidetään aviopuolisoa, avopuolisoa, lasta, vanhempaa, appivanhempaa, sisarusta, lastenlasta, isovanhempaa tai matkakumppania, jonka kanssa matkustaja on varannut yhteisen lennon tai hänelle tai matkakumppanille sattuu muu odottamaton ja vakava tapahtuma, jonka vuoksi olisi kohtuutonta vaatia häntä osallistumaan lennolle. Muu odottamaton ja vakava tapahtuma on esimerkiksi merkittävä vahinko omaisuudelle, kuten asunnon palo.

Matkustajan tulee ilmoittaa peruutuksesta viivytyksettä Aurinkomatkoille. Lennolle osallistumisen este tulee osoittaa luotettavalla selvityksellä, kuten lääkärintodistuksella, poliisitutkintapöytäkirjalla tai vakuutusyhtiön lausunnolla. Selvitys tulee toimittaa Aurinkomatkoille niin pian kuin mahdollista ja viimeistään kahden viikon kuluttua peruuttamiseen oikeuttavan esteen ilmenemisestä, jollei määräajan noudattaminen ole matkustajalle kohtuuttoman vaikeaa.


TAKAISINMAKSUT

Matkustajalla ei ole oikeutta takaisinmaksuun käyttämättä jättämistään palveluista.


MUUTOKSET

Asiakas saa yhden kerran muuttaa kuluitta kulloinkin voimassa olevan hinnan huomioiden matkakohdetta, lähtöpäivää tai lennon kestoaikaa johonkin muuhun Aurinkomatkojen säännöllisen sarjatuotannon pelkkään lentoon tai valmismatkaan, jos muutos tehdään samassa matkatoimistossa aikaisemmin kuin 28 vrk ennen alkuperäisen matkan alkua. Lisämuutoksista peritään palveluhinnaston mukainen palvelumaksu. Myöhemmin kuin 28 vrk ennen matkaa tehtyä muutosta pidetään aikaisemman tilauksen peruutuksena ja uutena tilauksena. Nimenmuutoksen voi tehdä kuluitta, kun lähtöpäivään on vähintään 28 vrk.


Aurinkomatkojen oikeus tehdä lentoihin muutoksia

Jos Aurinkomatkat ei voi siitä riippumattomista syistä noudattaa sovittua lentosuunnitelmaa, sillä on oikeus muuttaa kuljetusvälinettä, reittiä tai aikataulua. Muutoksista ilmoitetaan matkustajalle niin pian kuin mahdollista.

Vähäisen osanottajamäärän vuoksi Aurinkomatkoilla on oikeus muuttaa kuljetusvälinettä, reittiä ja aikataulua. Muutoksista ilmoitetaan matkustajalle viimeistään 14 vuorokautta ennen matkan alkua.

Aurinkomatkojen ilmoittamat muutokset katsotaan tulleen asiakkaan hyväksymiksi, mikäli hän ei tiedon saamisesta 7 päivän kuluessa muuta ilmoita.


AURINKOMATKOJEN OIKEUS PERUUTTAA LENTO

Aurinkomatkoilla on oikeus peruuttaa lento, jos

a) matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi osanottajia. Vaadittu osanottajamäärä voi koskea joko yksittäistä lentoa tai tiettyyn matkakohteeseen tehtävää lentosarjaa. Peruuttamisesta ilmoitetaan matkustajalle viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan alkua.

b) Aurinkomatkojen mahdollisuudet toteuttaa lento sovitulla tavalla ovat sopimuksen päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet lentoreitillä, lentokohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien, luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia taikka jos lentoa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa. Peruuttamisesta ilmoitetaan matkustajalle niin pian kuin mahdollista. Peruutettuaan lennon Aurinkomatkat palauttaa asiakkaan maksusuoritukset.

Aurinkomatkoilla on oikeus purkaa sopimus, jos asiakas ei ole maksanut matkan hintaa viimeistään sovittuna maksupäivänä.


TOIMISTOKULUT

Asiakkaan tekemistä peruutuksista ja muutoksista peritään voimassaolevan palveluhinnaston mukainen toimistokulu.


AVOIN KAUPPA

Lentovaraus voidaan perua 7 vrk:n kuluessa varauksesta, kun lähtöpäivään on perumishetkellä aikaa vähintään 28 vrk. Tällöin palautetaan maksusuoritukset lukuunottamatta maksettuja palvelumaksuja.


ASIAKKAAN VELVOLLISUUDET JA VASTUUT

Matkustaja ja lennonvaraaja vastaavat kaikista tekemistään varauksista, antamiensa tietojen oikeellisuudesta, peruutuksista, muutoksista, sekä tilanteista, jolloin matkustaja ei käytä varattua paikkaa tai peruuta varausta ennen matkaa.

Asiakkaan vastuulla on tarkistaa ennen varauksen vahvistamista ja maksamista seuraavat asiat:

  • varaustietojen oikeellisuus (esim. päivämäärät, matkustajien passin mukaiset nimitiedot)

  • yhteystietojen oikeellisuus (matkustaja tavoitettavissa ennen matkaa ja matkan aikana)

  • passin voimassaolo sekä matkakohteen tai välilaskupaikan vaatimuksista riippuen viisumin tai transit- eli kauttakulkuviisumin tarve

  • tarvittavat rokotukset sekä terveysmääräykset matkakohteittain esim. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen internet-sivuilta: www.thl.fi
  • matkustustiedotteet sekä tiedot mahdollisista kohdemaiden poikkeustilanteista Ulkoasiainministeriön internetsivuilta: www.formin.fi.

  • vakuutusturvan riittävä kattavuus ja voimassaolo.

  • Aurinkomatkat suosittelee ottamaan matkavakuutuksen jo lentoa varattaessa mahdollisten sairaudesta johtuvien peruutuskulujen kattamiseksi sekä perehtymään matkavakuutuksen peruutusta koskeviin erityisehtoihin tarkkaan. Joihinkin vakuutuksiin saattaa sisältyä vastuunrajoituskohta, jonka seurauksena matkustajan omavastuu laajenee.

Mikäli matkustaja aikoo käyttää lennosta vain menolennon, tulee hänen ennen lennon varaamista selvittää vaaditaanko voimassaoleva paluulippu maahan pääsyn, oleskelun keston tai maasta poistumisen edellytyksenä. Mikäli matkustaja ei käytä menolentoa, hänellä ei ole oikeutta käyttää myöskään paluulentoa.


Asiakkaan vastuut matkan vahvistamisen ja maksamisen jälkeen sekä matkan aikana

  • Pelkät lennot ostanut matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Aurinkomatkoille tarkat yhteystietonsa ja niiden muutokset.

  • Matkustajan tulee itse varmistaa paluulennon aikataulu mahdollisten muutosten varalta vähintään vuorokautta ennen lentoa.

  • Matkustajan tulee noudattaa viranomaisten, matkanjärjestäjän sekä kuljetusyhtiön antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita, määräyksiä sekä järjestyssääntöjä.

  • Matkustaja ei saa aiheuttaa häiriötä käyttäytymisellään. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista aiheutuvista kuluista.

  • Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle, kuljetusyhtiölle tai kolmansille osapuolille.

MATKATAVARAT JA ERIKOISMATKATAVARAT

Voimassaolevat matkatavaramääräykset tulee tarkastaa Finnairilta tai Aurinkomatkoilta. Erikoismatkatavaroiden kuljetus (esim. golfvarusteet, sukset, pyörätuoli, lemmikkieläin tms.) tulee aina varata etukäteen Aurinkomatkojen asiakaspalvelusta, koska erikoismatkatavaran kuljetukseen liittyy rajoituksia. Veloitamme lentoyhtiön määrittämän kuljetusmaksun lisäksi Aurinkomatkojen voimassaolevan palveluhinnaston mukaisen maksun.


YLIVOIMAISET TILANTEET

Aurinkomatkat ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu ylivoimaisesta esteestä tai muusta ennalta arvaamattomasta syystä, jota Aurinkomatkat tai sen yhteistyökumppani ei olisi voinut estää mahdollisimman huolellisesti menetellenkään. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi sotatoimet, luonnonmullistus, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat tapahtumat.


REKLAMAATIOT

Mahdolliset virheilmoitukset ja korvausvaatimukset on esitettävä Aurinkomatkoille kirjallisesti viimeistään kahden kuukauden kuluttua matkan päättymisestä.

Matkustajan tulee säilyttää mahdollisista lisäkuluista kaikki dokumentit ja kuitit, kirjata ylös ajankohdat sekä asiaa käsitelleiden henkilöiden nimet.


Nämä ehdot on päivitetty 11.1.2016, ja ne ovat voimassa pelkille lentovarauksille, jotka on tehty ennen 9.1.2017.