AURINKOMATKOJEN LENTO+HOTELLI-OMATOIMIMATKOJEN ERITYISEHDOT

14.12.2017–30.6.2018 VARATUILLE MATKOILLE


Matkapaketilla tarkoitetaan yhtenäiseen hintaan paketoitua matkaa, joka muodostuu vähintään kuljetuksesta ja maapalvelusta kuten majoituksesta ja/tai vuokra-autosta.

Lento+hotelli-matkat ovat reittilentoihin perustuvia, yksilöllisesti koottavia omatoimisia matkoja, jotka eivät perustu etukäteen hankittuihin kiintiöihin tai säännöllisiin matkapakettisarjoihin.

Lento+hotelli-matkat kuuluvat 1.7.2009 voimaan astuneen Valmismatkalain piiriin ja niihin sovelletaan Yleisten valmismatkaehtojen (YVE) lisäksi näitä erityisehtoja. Oy Aurinkomatkat - Suntours Ltd Ab (myöhemmin Aurinkomatkat) on rekisteröity matkanjärjestäjä, ja se on asettanut valmismatkoistaan vakuuden Suomen Kuluttajavirastolle. Aurinkomatkojen rekisteritunnus Kuluttajanvirastossa on KuVi 164/88/MJ.


LENTO-HOTELLI-MATKAN MAKSUEHDOT

Lento+hotelli-matkan koko hinta on maksettava välittömästi varauksen jälkeen. Verkkokaupassa koko matkan hinta maksetaan varauksen yhteydessä. Asiakaspalvelusta varattu matka maksetaan varauksen yhteydessä luottokortilla tai välittömästi varauksen jälkeen pankkisiirrolla. Pankkisiirrolla maksettaessa on maksun tietoihin merkittävä matka-asiantuntijamme ilmoittama viitenumero ja toimittaa kuitti maksusta sitä pyydettäessä.

Varauksen yhteyshenkilön, joka on varauksen ensimmäinen matkustaja (myöhemmin varauksen yhteyshenkilö), velvollisuus on ilmoittaa Aurinkomatkoille, mikäli matkadokumentit eivät ole saapuneet sähköpostitse yhden (1) vuorokauden tai postitse kotiin tilattuna seitsemän (7) arkipäivän sisällä varauksen tekemisestä. Aurinkomatkat ei korvaa postin kadottamia matkadokumentteja. Matkadokumentteja ei toimiteta postitse Suomen rajojen ulkopuolelle.

Varauksen yhteyshenkilö on velvollinen ottamaan matkavahvistuksen sekä viimeisimmät matkadokumentit (vahvistus sähköisestä lentolipusta sekä majoitusta ja muita mahdollisia lisäpalveluita koskevat dokumentit/voucherit) mukaan matkalle.


MATKAVAHVISTUKSEN TIEDOT

Varauksen yhteyshenkilö vastaa tekemistään varauksista ja antamiensa tietojen oikeellisuudesta. Varauksen yhteyshenkilön on matkavahvistuksen saatuaan tarkistettava välittömästi sen oikeellisuus. Nimien tulee vastata matkustusasiakirjana käytettävän passin tai henkilökortin tietoja. Matkapäivien kuljetus- ja majoitustietojen sekä mahdollisten lisäpalveluiden virheistä tulee ilmoittaa viipymättä Aurinkomatkoille. Maksamalla vähintään ennakkomaksun matkan yhteyshenkilö vahvistaa valmismatkasopimuksen oikeellisuuden ja sitova sopimus syntyy. Virheiden tai puutteiden korjaaminen myöhemmin voi aiheuttaa merkittäviä kustannuksia (esimerkiksi nimitiedon virheestä aiheutuva uusi lentolippu).

Varauksen yhteyshenkilö on velvollinen tarkistamaan, että Aurinkomatkoilla on käytettävissään yhteystiedot (matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite), joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana. Mikäli yhteystiedot eivät ole ajan tasalla, vastaa hän itse muuttuneiden tietojen aiheuttamasta vahingosta ja syntyvistä kuluista.

Matkustajan on huolehdittava Aurinkomatkojen antamia ohjeita noudattaen matkalla tarvittavista asiakirjoista (passi, viisumi, rokotustodistukset) sekä tarkistettava niiden ja lentolipun oikeellisuus ja vastaavuus toisiinsa.


LENTO+HOTELLI-MATKAN HINTAAN SISÄLTYVÄT PALVELUT

Lento+hotelli-matkat perustuvat reittilentoihin ja hinta perustuu varaushetken hinnastoihin, valuuttakursseihin ja määräyksiin. Mikäli niissä tapahtuu muutoksia ennen lipunkirjoitusta, lentolipun hinta muuttuu vastaavasti. Lentolipun hinnassa peritään kaikki ne verot, jotka ovat mahdollista maksaa lipunkirjoitushetkellä ennen matkalle lähtöä. Ajantasaiset hinnat ovat nähtävissä Aurinkomatkojen aurinkomatkat.fi-sivulta.

Hinnat ovat voimassa siitä hetkestä lähtien, kun ne ilmoitetaan, eivätkä ne koske sitä ennen varattuja matkoja. Aurinkomatkat pidättää oikeuden hinnanmuutoksiin ennen valmismatkasopimuksen syntymistä.

Aurinkomatkat varaa itselleen oikeuden korottaa sovittua matkan hintaa Yleisten valmismatkaehtojen kohdan 9. mukaisesti.

Jos aurinkomatkat.fi-verkkokaupassa varauksen tekeminen keskeytyy eikä varauksen yhteyshenkilö saa maksamastaan varauksesta matkavahvistusta, tulee viivytyksettä ottaa yhteyttä Aurinkomatkojen asiakaspalveluun.


Lento+hotelli-matkan perushintaan sisältyy:

  • lentokuljetus turistiluokassa matkan lähtöpaikkakunnalta matkakohteeseen ja takaisin
  • yksi ruumaan menevä matkatavara enintään 23 kg ja käsimatkatavara enintään 8 kg
  • majoitus mahdollisine aterioineen matkakohteessa
  • ateriat mannertenvälisillä kaukolennoilla
  • sähköpostitse toimitettavat matkadokumentit

Lento+hotelli-matkan perushintaan ei sisälly:

  • palvelumaksut
  • matkadokumenttien postitus kirjeitse
  • ateriat Euroopan ja Lähi-idän lennoilla
  • maa- ja liittymäkuljetukset kotimaassa
  • opaspalvelu matkakohteessa
  • lentokenttäkuljetukset kohteessa
  • retket matkakohteessa
  • ateriat, ruokajuomat ja palvelurahat
  • passi- ja viisumikulut
  • rokotukset
  • matkavakuutus
  • hotellin lomakohteissa mahdollisesti perimät hotelliverot ja muut viranomaismaksut
  • lentokentillä mahdollisesti perittävät viranomaismaksut maasta poistuttaessa

Osalla lentoyhtiöistä ruumaan menevä matkatavara ei sisälly lipun hintaan, ja osalla lentoyhtiöistä on käytössään lähtöselvitysmaksu. Lisäveloitus matkatavaroista ja mahdollinen lähtöselvitysmaksu tulee maksaa suoraan lentoyhtiölle internetissä tai lentoasemalla. Hinnat ja lisätietoa maksusta saa lentoyhtiöiltä.

Alle 2-vuotiaasta sylilapsesta, jolla ei ole omaa istuinpaikkaa lennolla, veloitetaan noin 10 % aikuisen lentolipun hinnasta sekä lentokenttäverot ja matkustajamaksut. Sylilapsena matkustava ei ole oikeutettu omaan istuinpaikkaan lennolla, eikä omaan vuodepaikkaan hotellissa. Mikäli hänelle halutaan oma istuin- ja vuodepaikka, hänen varausta käsitellään kuten 2–11-vuotiaan lapsimatkustajan. Mikäli lapsi täyttää matkan aikana 2 vuotta, varataan hänet lapsena ja hänellä tulee olla oma paikka koneessa.

Matkustettaessa lapsien kanssa ja haluttaessa varmistaa heille lisävuode asiakkaan tulee tarkistaa lisävuoteen saatavuus Aurinkomatkojen asiakaspalvelusta. Verkkokaupassa osa hotelleista mahdollistaa varaamaan lapselle majoituksen ilman lisävuodetta, jolloin lapsi jakaa vuoteen samalla varauksella olevan aikuisen kanssa.

Kuljetusyhtiöt ja majoitusliikkeet voivat rajoittaa alle 18-vuotiaiden oikeutta matkustaa ilman huoltajaansa. Aurinkomatkat edellyttää ilman huoltajaansa matkustavalta alle 18-vuotiaalta huoltajan allekirjoittaman kirjallisen suostumuksen. Suostumuksen tulee olla mukana matkalla.

Varauksiin liittyvissä erikoistoiveissa (mm. golfvarusteet, sukset, pyörätuoli) tulee olla yhteydessä Aurinkomatkojen asiakaspalveluun.

Voimassa oleva palveluhinnasto on luettavissa osoitteessa aurinkomatkat.fi/palveluhinnasto.


RYHMÄMATKOISTA HUOMIOITAVAA

Ryhmän muodostavat vähintään kymmenen (10) henkilöä, jotka ovat samalla varauksella ja matkustavat yhdessä. Ryhmävarauksen ehtona on, että varaus on tehty Aurinkomatkojen asiakaspalvelun kautta. Ryhmävarauksille voidaan soveltaa ryhmäkohtaisia matkaehtoja ja hintoja, jotka yksilöidään ko. ryhmälle annettavassa, erillisessä ryhmämatkatarjouksessa.


KAMPANJATARJOUKSET

Aurinkomatkat varaa oikeuden kohdistaa kampanjatarjouksia ja varaajaetuja koskien uusia varauksia. Tässä tapauksessa uudella varauksella tarkoitetaan varausta, joka tehdään kampanjan tai varaajaedun voimassaoloaikana. Kampanjatarjouksissa ja varaajaeduissa sovelletaan lisäksi kunkin kampanjan ohessa julkaistuja sääntöjä ja ohjeita. Tarjoukset ja edut ovat henkilökohtaisia eivätkä siirry nimenmuutoksen yhteydessä toiselle matkustajalle eikä niitä voi saada jälkikäteen. Kampanjatarjoukset ja varaajaedut eivät koske ryhmä- ja erikoismatkoja.


TOIMISTOKULUT

Yleisten valmismatkaehtojen ja näiden erityisehtojen mukaisista peruutuksista ja muutoksista peritään työvaiheista aiheutuvana kohtuullisena kuluna Aurinkomatkojen palveluhinnaston mukainen toimistokulu. Etukäteen tilatut erillispalvelut, kuten tapahtumalipputilaukset, erääntyvät maksettaviksi, vaikka matka peruuntuisikin.

Voimassa oleva palveluhinnasto on luettavissa osoitteessa aurinkomatkat.fi/palveluhinnasto.


MATKUSTAJAN TEKEMÄT VARAUSMUUTOKSET JA -PERUUTUKSET

Lento+hotelli-matkat kuuluvat erityisehtoisiin ja -luonteisiin matkoihin, joissa muutos- ja peruutuskulut määräytyvät poikkeuksellisten määräysten, kuten hotellien ja lentoyhtiön reittilentojen nimenmuutosten, varaus- ja myyntiehtojen mukaan. Muutos - ja peruutustapauksissa matkustajan tulee viivytyksettä ottaa yhteyttä Aurinkomatkojen asiakaspalveluun. Lento+hotelli-matkan peruutus tai muutos käsitellään tapauskohtaisesti. Mahdollinen takaisinmaksu voi olla hyvin rajoitettua tai se ei ole lainkaan mahdollista. Nämä säännöt ovat huomattavasti Yleisiä valmismatkaehtoja (YVE) tiukemmat.

Lento+hotelli-matkojen lipunkirjoitus tapahtuu automaattisesti heti vahvistamisen ja maksamisen jälkeen. Useimmat lentolipputyypit eivät salli takaisinmaksua lipunkirjoituksen jälkeen muutos- tai peruutustilanteissa.

Mahdollisten lisämaksullisten palveluiden kuten lentokenttäkuljetuksen tai retken muutos- ja peruutuskulut vaihtelevat, ja tapaukset käsitellään tapauskohtaisesti.

Matkustajan velvollisuus viivytyksettä matkavarauksen jälkeen ottaa matkavakuutus ja tarkistaa vakuutukseen kattavuus.


1. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ilman syytä

Matkustaja voi peruuttaa matkan ilman erityistä syytä, jolloin veloitamme peruutuksesta todelliset kulut sekä toimistokulut kattamaan Aurinkomatkojen työvaiheista aiheutuneita kuluja. Lento+hotelli-matkat ovat reittilentoihin perustuvia, yksilöllisesti koottavia omatoimisia valmismatkoja, jotka eivät perustu etukäteen hankittuihin kiintiöihin. Jokainen varaus tehdään yksilöllisesti ja maksetaan sovitun aikataulun mukaisesti. Näin ollen yksilöllisen Lento+hotelli-matkan jälleenmyyminen peruutustapauksessa ei ole mahdollista. (YVE 4.2).


2. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ylivoimaisen esteen vuoksi

Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma ja hänellä on valmismatkalain 15 §:n 3 momentin ja Yleisten valmismatkaehtojen 5.1. kohdan mukainen oikeus peruuttaa matka, veloitamme valmismatkojemme erityisluonteen vuoksi YVE 1.3. kohdan oikeuttamina matkustajalta korvauksen peruuttamisesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä, kuten ennakkoon maksetuista palveluista, joista Aurinkomatkoilla ei ole hinnanpalautusoikeutta (esimerkiksi lennot, majoituspalvelut). Aurinkomatkoilla on oikeus matkanjärjestäjänä periä todelliset alihankkijoiden kulut sekä Aurinkomatkojen palveluhinnaston mukaiset toimistokulut. Tapaukset käsitellään tapauskohtaisesti.


3. Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle

Matkustajalla on oikeus muuttaa varauksessa olevia matkustajatietoja tai luovuttaa matkasopimus toiselle henkilölle, jolloin matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen korvaus luovutuksesta.

Reittilentopohjaisten Lento+hotelli-matkojen erityisluonteen vuoksi sopimuksen luovuttaminen toiselle matkustajalle aiheuttaa lentolipun peruuntumisen ja uuden lentolipun varaamisen. Hinta määräytyy luovutushetken, saatavuuden ja paikkatilanteen hintojen mukaisesti. Aurinkomatkat veloittaa sopimuksen luovuttamisesta aiheutuvat todelliset kulut ja Aurinkomatkojen palveluhinnaston mukaiset toimistokulut. (YVE 8.2)

Matkustajatietojen muuttaminen

Reittilentopohjaisten Lento+hotelli-matkojen erityisluonteen vuoksi matkustajatietojen muuttaminen aiheuttaa lentolipun peruuttamisen ja uuden lentolipun varaamisen. Hinta määräytyy muutoshetken, saatavuuden ja paikkatilanteen hintojen mukaisesti. Muutoksesta aiheutuu merkittävä kulu, koska vanhasta lentolipusta ei saa hyvitystä ja uusi lentolippu voi olla aikaisempaa kalliimpi. Aurinkomatkoilla on oikeus matkanjärjestäjänä periä muutoksen aiheuttamat todelliset alihankkijoiden kulut sekä Aurinkomatkojen palveluhinnaston mukaiset toimistokulut. (YVE 8.2)


AURINKOMATKOJEN TEKEMÄT VARAUSMUUTOKSET

Mikäli Aurinkomatkat muuttaa varausta, tulee matkustajan ilmoittaa seitsemän (7) päivän kuluessa tiedon saamisesta tai erikseen ilmoitetun aikataulun mukaisesti, jos muutos ei hänelle sovi. Mikäli Aurinkomatkat ei saa vastausta pyydetyssä aikataulussa, katsotaan muutos hyväksytyksi osaksi valmismatkasopimusta.


MAKSULLISET ERILLIS- JA LISÄPALVELUT SEKÄ RETKET JA AKTIVITEETIT

Aurinkomatkat toimii erillis- ja lisäpalveluissa välittäjän roolissa. Erillis - ja lisäpalvelujen toteutumisesta vastaa kyseisen välitetyn palvelun tuottaja.

Kaikkien erillispalvelujen, esimerkiksi konsertti- ja tapahtumalippujen, varaukset ovat heti sitovia ja niistä peritään Aurinkomatkojen palveluhinnaston mukainen maksu. Voimassa oleva palveluhinnasto on nähtävissä osoitteessa aurinkomatkat.fi/palveluhinnasto.

Välitettävien retkien sisältö voi muuttua vuodenajan, sää-, liikenne-, ym. olosuhteiden vuoksi. Retki voi peruuntua vähäisen osallistujamäärän, sääolosuhteiden, lakon tai muun retkijärjestäjästä riippumattoman syyn vuoksi. Mikäli erikseen tilattua ja etukäteen maksettua lisäpalvelua ei voida toteuttaa, tarjotaan tilalle korvaavaa vaihtoehtoa tai lisäpalvelun hinnan palautusta, noudattaen palveluntarjoajan tarjoamia vaihtoehtoja.

Aurinkomatkojen kautta ostettu matkavakuutus on heti sitova. Matkavakuutuksissa sovelletaan erikseen toimitettavia vakuutusyhtiön vakuutusehtoja. Matkavakuutusta ostettaessa on huomioitava, että matkavakuutuksissa on rajoituksia mm. ennen matkavakuutuksen ostamista todettujen sairauksien osalta. Matkavakuutuksen ostavan matkustajan on tutustuttava huolellisesti vakuutusehtoihin.


LENTOAIKATAULUN MUUTOKSET

Ennakkoon ilmoitettu aikataulu voi muuttua ennen matkan alkua. Varauksen yhteyshenkilö on velvollinen huolehtimaan, että Aurinkomatkoilla on käytettävissään ajantasaiset yhteystiedot (matkapuhelinnumero ja sähköpostiosoite), joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana mahdollisten muutosten ilmoittamiseksi. Mikäli yhteystiedot eivät ole ajan tasalla, vastaa hän itse muuttuneiden tietojen aiheuttamasta vahingosta ja syntyvistä kuluista.


AURINKOMATKOJEN VASTUUT

Aurinkomatkat käyttää Lento+hotelli-matkoissa palveluntuottajia, kuten Finnairia ja hotellivarauskeskuksia. Aurinkomatkat tekee sopimukset palvelutuottajan kanssa ja on matkanjärjestäjänä vastuussa siitä, että matkustaja saa ostamansa sopimuksen mukaiset palvelut. Mikäli matkustaja ei saa ostamaansa palvelua, tulee hänen olla yhteydessä suoraan Aurinkomatkojen palveluntuottajaan tai Aurinkomatkoihin sillä hetkellä, kun hän on oikeutettu saamaan kyseisen palvelun.

Matkanjärjestäjä ei vastaa valmismatkaan sisältymättömistä järjestelyistä, kuten liityntäkuljetusten tai matkustajan erikseen tilaamien välitettyjen erillispalvelujen toteutumisesta, kuten esimerkiksi autonvuokrauksesta tai matkavakuutuksesta. Pelkkiä lentoja ei katsota valmismatkaksi eikä niihin sovelleta valmismatkalakia tai Yleisiä valmismatkaehtoja, niihin sovelletaan Pelkkien lentojen erityisehtoja. Myös valmismatkan lentolippuihin, lennolla mukana kuljetettaviin matkatavaroihin ja muihin kuljetukseen liittyviin asioihin, esimerkiksi ateriat lennolla, sovelletaan lipun antaneen ja kuljetukseen osallistuvien lentoyhtiöiden kuljetusehtoja sekä kansainvälisiä ilmailumääräyksiä.

Jos valmismatka on hankittu pääasiassa muuhun kuin yksityiseen tai vapaa-ajan tarkoitukseen, matkanjärjestäjän korvausvastuu esine- ja varallisuusvahingoissa on rajoitettu 250 euroon/henkilö. Kuljetusten aikana tapahtuneen vahingon osalta otetaan huomioon, mitä niistä on kuljetusoikeudellisissa säännöksissä ja sopimuksissa säädetty.

Aurinkomatkoilla tai hotellilla on oikeus antaa matkustajille paremmat järjestelyt kuin mitä tehty varaus edellyttää. Aurinkomatkoilla ei ole kuitenkaan velvollisuutta antaa kaikille matkustajille samoja etuja.


MATKUSTAJAN VASTUUT

Matkustajan vastuulla on saapua hotelliin matkavahvistuksen ja mahdollisen erillisen hotellivoucherin tietojen mukaisesti. Matkustajan havaitessa puutteita tuotteen tasossa tai tuottajan palvelussa (mm. lentojen myöhästymiset, hotellien tai muiden palveluiden epäkohdat), hänen tulee osoittaa virheilmoitus ensisijaisesti kyseisen palvelun tuottajalle paikan päällä tai matkadokumenteissa olevaan palveluntuottajan hätänumeroon. Matkustajan tulee noudattaa viranomaisten, matkanjärjestäjän sekä kuljetusyhtiön antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita, määräyksiä sekä järjestyssääntöjä.

Matkustaja ei saa aiheuttaa häiriötä käyttäytymisellään. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista aiheutuvista kuluista. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle, kuljetusyhtiölle tai kolmansille osapuolille.

Aurinkomatkat ei vastaa matkan estymisestä tai keskeytymisestä, joka johtuu puutteellisista matkustusasiakirjoista, eikä matkustusasiakirjojen hankkimisesta aiheutuvista kuluista, eikä vahingosta, joka on aiheutunut matkustajan omasta tuottamuksesta.


MATKAAN KUULUVIEN PALVELUIDEN KÄYTTÖ

Matkustaja, joka eikä käytä lainkaan varaamaansa majoitusta, tai käyttää sitä vain osan lomastaan, on velvollinen ilmoittamaan asiasta välittömästi Aurinkomatkojen asiakaspalveluun. Mikäli Lento+hotelli-matkan ostanut matkustaja ei käytä menolentoa, hänellä ei ole oikeutta käyttää myöskään paluulentoa.


TAKAISINMAKSUT

Takaisinmaksua ei myönnetä peruuttamattomasta varauksesta, eikä käyttämättä jätetyistä palveluista. Jos matkustaja ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muuta palvelua tai käyttää niitä vain osittain, ei hänellä ole oikeutta takaisinmaksuun.


VIRHEILMOITUS

Valmismatkassa olevasta virheestä on ilmoitettava viipymättä Aurinkomatkojen asiakaspalveluun tai edustajaan kohteessa. Suoraan palveluntarjoajalle tehty valitus on pystyttävä osoittamaan kirjallisella dokumentilla, josta ilmenee, milloin valitus on tehty, kenelle ja mistä on valitettu sekä miten virhe on korjattu.

Matkan jälkeen Lento+hotelli-matkaa koskevat mahdolliset korvausvaatimukset on esitettävä Aurinkomatkoille viimeistään kahden kuukauden kuluttua matkan päättymisestä. Matkustajan tulee säilyttää mahdollisista lisäkuluista kaikki dokumentit ja kuitit sekä dokumentti, johon on kirjattu mahdolliselle palveluntarjoajalle tehdyn valituksen tiedot.

Ennen matkalle lähtöä Aurinkomatkojen toimesta tapahtuva varausmuutos voi oikeuttaa Yleisten valmismatkaehtojen mukaisiin hinnanalennuksiin. Hinnanalennus suoritetaan matkustajalle matkan jälkeen, kun virhe on todistettavasti tapahtunut eikä tapahtunutta ole voitu korjata kohteessa paikan päällä. Mikäli tapahtunut on voitu korjata kohteessa paikan päällä, ei tilanne aiheuta automaattisesti oikeutta korvauksiin matkan jälkeen.

Aurinkomatkat ei vastaa matkanjärjestäjästä riippumattomista muutoksista. Tämä koskee kaikkia hintoja, alennuksia, lähtöpäiviä, lentoja, konetyyppejä, hotelleja jne. Kaikki hinnat, aikataulut ja retkiohjelmat ovat sitoumuksetta. Oikeus muutoksiin pidätetään.


VASTUULLINEN MATKANJÄRJESTÄJÄ

Oy Aurinkomatkat - Suntours Ltd Ab Tietotie 9, PL 200, 01530 VANTAA p. 010 446 441/vaihde

Nämä Aurinkomatkojen Lento+hotelli-omatoimimatkojen erityisehdot on päivitetty 14.12.2017, ja ne ovat voimassa 14.12.2018–30.6.2018 varatuille Lento+hotelli-paketeille. Aurinkomatkat Oy - Suntours Ltd Ab varaa oikeuden muuttaa tai rajata näitä matkaehtoja.



Aurinkomatkojen Lento+hotelli-omatoimimatkojen erityisehdot

13.10.2016–13.12.2017 varatuille matkoille

Oy Aurinkomatkat - Suntours Ltd Ab (myöhemmin Aurinkomatkat) Lento+hotelli-matkaostot ja -varaukset kuuluvat valmismatkalain alaisuuteen. Aurinkomatkojen Lento+hotelli-matkat ovat reittilentoihin perustuvia, yksilöllisesti koottavia omatoimisia valmismatkoja, joiden vastuullinen matkanjärjestäjä on Aurinkomatkat. Matkat kuuluvat valmismatkavakuuden piiriin. Aurinkomatkat on asettanut Suomessa Kuluttajavirastolle vakuuden, joka kattaa nämä matkat. Aurinkomatkojen rekisteritunnus Kuluttajanvirastossa on KuVi 164/88/MJ. Lento+hotelli-matkoihin sovelletaan 1.7.2009 voimaan astuneen valmismatkalain ja Yleisten valmismatkaehtojen (YVE) lisäksi tietyiltä osin alla olevia erityisehtoja.

Aurinkomatkojen asiakaspalvelun yhteystiedot

Asiakaspalvelu p. 09 818 1101 (pvm/mpm) tai sähköpostiosoite myynti@aurinkomatkat.fi


MAKSAMINEN, SOPIMUKSEN SYNTYMINEN JA MATKADOKUMENTTIEN TOIMITUS

Aurinkomatkojen Lento+hotelli-matkan erityisehtoja noudatetaan, kun matka on varattu Aurinkomatkat.fi-sivustolta tai Aurinkomatkojen asiakaspalvelusta. Asiakas tekee Lento+hotelli-matkan valinnan ja varauksen omatoimisesti ja vastaa tekemänsä varauksen oikeellisuudesta.

Sopimus syntyy, kun asiakas hyväksyy lukeneensa Aurinkomatkojen Lento+hotelli-matkan erityisehdot, maksaa matkan ja saa varaamastaan matkasta matkavahvistuksen ilmoittamaansa sähköpostiosoitteeseen. Vahvistettu varaus sisältää vahvistusnumeron.

Jos verkkopalvelun varausprosessi keskeytyy eikä asiakas saa maksamastaan varauksesta matkavahvistus matkavahvistusta, tulee asiakkaan ottaa välittömästi yhteyttä Aurinkomatkojen asiakaspalveluun.

Matkadokumentit toimitetaan asiakkaalle maksun kirjauduttua valitun toimitustavan ja annettujen sähköpostiosoitetietojen mukaisesti. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan Aurinkomatkojen asiakaspalveluun, mikäli hän ei ole saanut matkavahvistusta sähköpostitse 24 tunnin kuluessa varauksen teosta. Lisämaksua vastaan asiakkaalla on mahdollisuus saada matkadokumentit toimitettuna postitse haluamaansa osoitteeseen. Asiakkaan velvollisuus on ilmoittaa, mikäli hän ei ole vastaanottanut matkadokumentteja ilmoittamaansa osoitteeseen seitsemän (7) arkipäivän sisällä varauksen tekemisen jälkeen. Aurinkomatkat ei korvaa postin kadottamia matkadokumentteja. Matkadokumentteja ei toimiteta postitse Suomen rajojen ulkopuolelle.

Asiakas on velvollinen ottamaan matkavahvistuksen sekä matkadokumentit (vahvistus sähköisestä lentolipusta sekä majoitusta ja muita mahdollisia lisäpalveluita koskevat dokumentit) matkalle mukaan.

Osalla lentoyhtiöistä ruumaan menevä matkatavara ei sisälly lipun hintaan, ja osalla lentoyhtiöistä on käytössään lähtöselvitysmaksu. Lisäveloitus matkatavaroista ja mahdollinen lähtöselvitysmaksu tulee maksaa suoraan lentoyhtiölle internetissä tai lentoasemalla. Hinnat ja lisätietoa maksusta saa lentoyhtiöiltä.

Maksupalvelulain mukaisesti veloitamme Aurinkomatkojen palveluhinnaston mukaisen käsittelykulun jokaisesta maksutapahtumasta matkaa maksettaessa.


HINNAT JA VEROT

Hintaan sisältyvät ne palvelut veroineen ja palvelumaksuineen, jotka mainitaan asiakkaan saamassa matkavahvistuksessa. Hintaan eivät sisälly aamiaiset tai muut ateriat, lentokenttäkuljetukset, opaspalvelut eivätkä mahdolliset, kohteessa paikan päällä maksettavat verot ellei niitä erikseen mainita.

Reittilennon hinta perustuu varaushetken hinnastoihin, valuuttakursseihin ja määräyksiin. Mikäli niissä tapahtuu muutoksia ennen lipunkirjoitusta, lentolipun hinta muuttuu vastaavasti. Emme vastaa mahdollisista varausjärjestelmien teknisistä virheistä. Hinnat ovat sitoumuksetta ennen sopimuksen syntymistä. Lentolipun hinnassa peritään kaikki ne verot, jotka ovat mahdollista maksaa lipunkirjoitushetkellä ennen matkalle lähtöä.

Alle 2-vuotiaasta sylilapsesta, jolla ei ole omaa istumapaikkaa lennolla, veloitetaan noin 10 % aikuisen lentolipun hinnasta sekä lentokenttäverot ja matkustajamaksut. Sylilapsena matkustava ei ole oikeutettu omaan istumapaikkaan lennolla eikä omaan vuodepaikkaan hotellissa. Mikäli hänelle halutaan oma istuma- ja vuodepaikka, hänen varaustaan käsitellään kuten 2–11-vuotiaan lapsimatkustajan. Mikäli lapsi täyttää matkan aikana 2 vuotta, varataan hänet lapsena ja hänellä tulee olla oma paikka koneessa.

Matkustettaessa lapsien kanssa ja haluttaessa varmistaa heille lisävuode asiakkaan tulee tarkistaa lisävuoteen saatavuus Aurinkomatkojen asiakaspalvelusta. Verkkopalvelussa osa hotelleista mahdollistaa varaamaan lapselle majoituksen ilman lisävuodetta, jolloin lapsi jakaa vuoteen samalla varauksella olevan aikuisen kanssa.

Varauksiin liittyvissä erikoistoiveissa (mm. lemmikkieläin, golfvarusteet, sukset, pyörätuoli, erikoisruokavalio tms.) tulee olla yhteydessä Aurinkomatkojen asiakaspalveluun. Muutoksista tai lisäpalveluista veloitamme voimassaolevan palveluhinnaston mukaisen lisämaksun.

Voimassa oleva palveluhinnasto on verkkosivuillamme www.aurinkomatkat.fi/palveluhinnasto.


MUUTOKSET JA PERUUTUKSET

Yleistä

Lento+hotelli-matkat kuuluvat erityisehtoisiin ja -luonteisiin matkoihin, joissa muutos- ja peruutuskulut määräytyvät poikkeuksellisten määräysten, kuten hotellien ja lentoyhtiön reittilentojen nimenmuutosten, varaus- ja myyntiehtojen mukaan. Peruutus- ja muutostapauksissa asiakkaan tulee välittömästi ottaa yhteyttä Aurinkomatkojen asiakaspalveluun. Lento+hotelli-matkan peruutus tai muutos käsitellään tapauskohtaisesti.

Lento+hotelli-matkojen lipunkirjoitus tapahtuu automaattisesti heti vahvistamisen ja maksamisen jälkeen. Useimmat lentolipputyypit eivät salli takaisinmaksua lipunkirjoituksen jälkeen peruutus- tai muutostilanteissa. Mahdollinen takaisinmaksu näissä tapauksissa voi olla hyvin rajoitettua tai ei ole lainkaan mahdollista. Nämä säännöt ovat huomattavasti Yleisiä valmismatkaehtoja (YVE) tiukemmat.

Takaisinmaksua ei myönnetä peruuttamattomasta varauksesta. Jos asiakas ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muuta palvelua tai käyttää niitä vain osittain, ei hänellä ole tällä perusteella oikeutta takaisinmaksuun. Lisäksi Aurinkomatkat veloittaa muutoksen tai peruutuksen palveluhinnaston mukaiset kulut. Vakuutusyhtiöille laadittavasta todistuksesta Aurinkomatkat veloittaa palveluhinnaston mukaisen palvelumaksun.

Mahdollisten lisämaksullisten palveluiden kuten lentokenttäkuljetuksen tai retken muutos- ja peruutuskulut vaihtelevat, ja tapaukset käsitellään tapauskohtaisesti.


1. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ilman syytä

Matkustaja voi peruuttaa matkan ilman erityistä syytä, jolloin veloitamme peruutuksesta todelliset kulut sekä Aurinkomatkojen työvaiheista aiheutuneet kohtuulliset kulut. Lento+hotelli-matkat ovat reittilentoihin perustuvia, yksilöllisesti koottavia omatoimisia valmismatkoja, jotka eivät perustu etukäteen hankittuihin kiintiöihin. Jokainen varaus tehdään yksilöllisesti ja maksetaan sovitun aikataulun mukaisesti. Näin ollen yksilöllisen Lento+hotelli-matkan jälleenmyyminen peruutustapauksessa ei ole mahdollista. (YVE 4.2).


2. Matkustajan oikeus peruuttaa matka ylivoimaisen esteen vuoksi

Jos matkustajaa kohtaa odottamaton ja vakava tapahtuma ja hänellä on valmismatkalain 15 §:n 3 momentin ja Yleisten valmismatkaehtojen 5.1. kohdan mukainen oikeus peruuttaa matka, veloitamme valmismatkojemme erityisluonteen vuoksi YVE 1.3. kohdan oikeuttamina matkustajalta korvauksen peruuttamisesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä, kuten ennakkoon maksetuista palveluista, joista meillä ei ole hinnanpalautusoikeutta (esim. lennot, majoituspalvelut). Aurinkomatkoilla on oikeus matkanjärjestäjänä periä todelliset alihankkijoiden kulut sekä Aurinkomatkojen palveluhinnaston mukaiset toimistokulut. Tapaukset käsitellään tapauskohtaisesti.

Asiakkaan velvollisuus on ennen matkaa ottaa matkavakuutus ja tarkistaa vakuutukseen kattavuus.


3. Matkustajan oikeus muuttaa sopimusta ja luovuttaa se toiselle

Matkustajalla on oikeus muuttaa varauksessa olevia matkustajatietoja tai luovuttaa matkasopimus toiselle henkilölle, jolloin matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen korvaus luovutuksesta.


Matkustajatietojen muuttaminen

Reittilentopohjaisten matkojen erityisluonteen vuoksi matkustajatietojen muuttaminen aiheuttaa lentolipun peruuttamisen ja uuden lentolipun varaamisen. Hinta määräytyy muutoshetken, saatavuuden ja paikkatilanteen hintojen mukaisesti. Muutoksesta aiheutuu merkittävä kulu, koska vanhasta lentolipusta ei saa hyvitystä ja uusi lentolippu voi olla aikaisempaa kalliimpi. Aurinkomatkoilla on oikeus matkanjärjestäjänä periä muutoksen aiheuttamat todelliset alihankkijoiden kulut sekä Aurinkomatkojen palveluhinnaston mukaiset toimistokulut. (YVE 8.2)


Sopimuksen luovutus

Yleisissä valmismatkaehdoissa tarkoitettu sopimuksen luovutus toiselle henkilölle Lento+hotelli-matkoissa aiheuttaa lentolipun peruuntumisen ja uuden lentolipun varaamisen. Hinta määräytyy luovutushetken, saatavuuden ja paikkatilanteen hintojen mukaisesti. Aurinkomatkoilla on oikeus matkanjärjestäjänä periä sopimuksen luovuttamisesta aiheutuvat todelliset kulut ja Aurinkomatkojen palveluhinnaston mukaiset toimistokulut. (YVE 8.2)


ASIAKKAAN VELVOLLISUUDET JA VASTUUT

Matkustaja ja matkanvaraaja vastaavat kaikista verkkopalvelun kautta tekemistään varauksista, peruutuksista, muutoksista sekä tilanteista, jolloin matkustaja ei varauksesta huolimatta käytä varattua paikkaa tai peruuta varausta ennen matkaa sekä muista mahdollisista kuluista.

Asiakkaan vastuulla on tarkistaa ennen matkan vahvistamista ja maksamista seuraavat asiat:

  • varaustietojen oikeellisuus (esim. päivämäärät, valitut lennot, matkustajien passin mukaiset nimitiedot)

  • yhteystietojen oikeellisuus (asiakas tavoitettavissa ennen matkaa ja matkan aikana)

  • passin voimassaolo sekä matkakohteen ja/tai välilaskupaikan vaatimusten mukainen viisumin tai transit- eli kauttakulkuviisumin tarve

  • tarvittavat rokotukset sekä terveysmääräykset matkakohteittain esim. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta: www.thl.fi

  • matkustustiedotteet sekä tiedot mahdollisista kohdemaiden poikkeustilanteista Ulkoasiainministeriön verkkosivuilta www.formin.fi


Asiakkaan vastuut matkan vahvistamisen ja maksamisen jälkeen sekä matkan aikana

Lento+hotelli-matkan ostanut matkustaja on velvollinen ilmoittamaan Aurinkomatkoille tarkat yhteystietonsa ja niiden muutokset.

Matkustajan tulee itse varmistaa lennon aikataulu mahdollisten muutosten varalta ennen kutakin lento-osuutta ja ilmoittautua lennon lähtöselvityksessä säädettyjen aikarajojen puitteissa. Matkustaja voi tarkistaa lentovarauksensa ajantasaiset tiedot verkkosivuilta: www.checkmytrip.com ilmoittamalla lentojen varaustunnuksen ja sukunimen.

Asiakkaan vastuulla on saapua hotelliin voucherin mukaisesti. Asiakkaan havaitessa puutteita tuotteen tasossa tai tuottajan palvelussa (mm. lentojen myöhästymiset, hotellien tai muiden palveluiden epäkohdat), hänen tulee osoittaa reklamaatio ensisijaisesti kyseisen palvelun tuottajalle paikan päällä tai matkadokumenteissa olevaan palveluntuottajan hätänumeroon. Matkustajan tulee noudattaa viranomaisten, matkanjärjestäjän sekä kuljetusyhtiön antamia matkan toteuttamiseen liittyviä ohjeita, määräyksiä sekä järjestyssääntöjä.

Matkustaja ei saa aiheuttaa häiriötä käyttäytymisellään. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa, voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja hän vastaa itse kaikista aiheutuvista kuluista. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle, kuljetusyhtiölle tai kolmansille osapuolille.

Aurinkomatkat ei vastaa matkan estymisestä tai keskeytymisestä, joka johtuu puutteellisista matkustusasiakirjoista, eikä matkustusasiakirjojen hankkimisesta aiheutuvista kuluista, eikä vahingosta, joka on aiheutunut asiakkaan omasta tuottamuksesta.


AURINKOMATKOJEN VASTUUT

Aurinkomatkat käyttää Lento+hotelli-matkoissa palveluntuottajia, kuten Finnairia ja hotellivarauskeskuksia. Aurinkomatkat tekee sopimukset palvelutuottajan kanssa ja on matkanjärjestäjänä vastuussa siitä, että asiakas saa ostamansa sopimuksen mukaiset palvelut. Mikäli asiakas ei saa ostamaansa palvelua, tulee hänen olla yhteydessä suoraan Aurinkomatkojen palveluntuottajaan tai Aurinkomatkoihin sillä hetkellä, kun hän on oikeutettu saamaan kyseisen palvelun.


ASIAKKAAN ITSE VALITSEMAN JA ERIKSEEN OSTETTAVAN LISÄPALVELUN EHDOT (retket ja kiertoajelut yms.)

Aurinkomatkat toimii lisäpalveluissa välittäjän roolissa eikä vastaa lisäpalvelun toteutumisesta. Tietyt retket edellyttävät, että retkelle osallistuu määrätty minimimäärä asiakkaita. Mikäli näin ei ole, on retken tai kiertoajelun palveluntuottajalla oikeus peruuttaa retki. Palveluntuottajalla on oikeus muuttaa retken ajoreittiä tai perua retki mikäli paikalliset olosuhteet sitä vaativat. Esim. retken lähtöaika ja kesto voivat muuttua liikenteestä johtuvista tekijöistä. Mikäli näin tapahtuu, palveluntuottaja korvaa aiheutuneen vahingon seuraavasti:

  • Retki toteutuu, mutta reitti on eri kuin alun perin oli ilmoitettu.

  • Asiakas voi vaihtaa retken johonkin toiseen vastaavaan retkeen.

  • Asiakkaalle hyvitetään kaikki hänen maksamansa maksut.

Muuta huomioitavaa lisäpalveluissa

  • Juomarahat eivät sisälly retken hintaan, ja niiden antaminen on asiakkaan oman harkinnan mukaista.

  • Mikäli lapselta ei peritä mitään maksua ja bussi on täysi, tulee lapsen istua vanhempiensa sylissä. Lapsen ateriat tulee maksaa paikan päällä.

  • Matkustettaessa lapsien kanssa ja haluttaessa varmistaa heille lisävuode matkustajan tulee tarkistaa lisävuoteen saatavuus Aurinkomatkojen asiakaspalvelusta. Verkkopalvelussa osa hotelleista mahdollistaa varaamaan lapselle majoituksen ilman lisävuodetta, jolloin lapsi saattaa joutua jakamaan vuoteen toisen kanssa. Esim. matkustaessasi kahden aikuisen ja yhden 2–12-vuotiaan lapsen kanssa, valitse huonetyypiksi kolmen hengen huone varmistaaksesi lisävuodepaikan myös lapselle.

  • Palveluntuottaja voi pyytää asiakasta keskeyttämään retken, mikäli hän on häiriöksi.

  • Asiakkaan kulkuneuvoon unohtamat tavarat ovat asiakkaan itsensä vastuulla.

REKLAMAATIOT

Lento+hotelli-matkaa koskevat mahdolliset virheilmoitukset ja korvausvaatimukset esitetään Aurinkomatkoille viimeistään kahden kuukauden kuluttua matkan päättymisestä. Matkustajan tulee säilyttää mahdollisista lisäkuluista kaikki dokumentit ja kuitit, kirjata ylös ajankohdat sekä asiaa käsitelleiden henkilöiden nimet.


Nämä ehdot on laadittu 30.9.2016, ja ne ovat olleet voimassa 13.12.2017 saakka.

Lue myös Hyvä tietää Lento+hotelli-matkoista.



Hyvä tietää Lento+hotelli-matkoista

HOTELLIT

  • Tarjonta perustuu kansainvälisen hotellivarauskeskuksen tietoihin. Hotellivarauskeskukset vastaavat hotellien kuvien tai tekstien oikeellisuudesta. Hotelliluokitukset perustuvat joko hotellin omaan tai palveluntuottajan maakohtaisiin tasoluokituksiin.

  • Kolmen tai neljän hengen huoneeseen sijataan vuodepaikat tälle henkilömäärälle. Joissain hotelleissa majoitus on kahden hengen huoneissa lisävuotein (esim. vuodesohva), eikä huoneissa ole välttämättä 3 tai 4 erillisvuodetta. Yhdysvalloissa lisävuoteita ei yleensä ole saatavilla vaan kolmen tai neljän hengen huone koostuu kahdesta parivuoteesta.

  • Huomautukset hotellin, huoneen tai palvelun suhteen tulee tehdä välittömästi hotellin vastaanottoon.

  • Kansainvälisen käytännön mukaan hotellien sisäänkirjautuminen on kohteeseen saapumispäivänä noin klo 15:een mennessä ja huoneiden luovutus lähtöpäivänä klo 12. Kirjautumisajat voivat vaihdella hotellikohtaisesti.

  • Jos menolento saapuu kohteeseen lähtöpäivää seuraavan yön tai aamupäivän aikana varaukseen ei sisälly majoitusta saapumisyölle. Halutessasi majoituksen myös saapumisyölle, ota yhteyttä Aurinkomatkojen asiakaspalveluun.

  • Jos paluulento lähtee puolen yön jälkeen, sisältyy hintaan majoitus myös alkavalle vuorokaudelle.

  • Hotellit saattavat pyytää sisäänkirjautumisen yhteydessä luottokorttitakausta, vaikka yöpyminen olisi maksettu etukäteen ja matkustajalla olisi hotellivoucher. Korttia veloitetaan vain jos kustannuksia syntyy (esim. minibaari) tai vaihtoehtoisesti kustannukset voidaan maksaa käteisellä hotellista uloskirjauduttaessa. Jos matkustajalla ei ole luottokorttia, voidaan takuumaksu yleensä tallettaa myös käteisellä.

  • Nuoren matkustajan tulee huomioida, että hotellit eivät välttämättä majoita yksin matkustavia alaikäisiä. Etenkin yhdysvaltalaiset hotelliketjut kieltäytyvät hyväksymästä yksin matkustavaa alaikäistä asiakkaaksi. Alle 21-vuotias on Yhdysvalloissa alaikäinen. Muissa maissa alaikärajat vaihtelevat myös hotelliketjuittain 18–23 vuoteen. Tarkista rajat Aurinkomatkoilta ennen varauksen tekemistä.

  • LENNOT

  • Tarjonta perustuu reittilentoyhtiöiden ylläpitämiin reitti- ja aikatauluvaihtoehtoihin.

  • Lentoyhtiöillä on oikeus muuttaa lennon aikataulua ja reititystä ennen matkan alkua ja sen aikana. EU:n alueen lentojen ylivaraus- ja myöhästymistilanteisiin sovelletaan EU:n ylivarausasetusta.

  • Lentolippu on käytettävä varauksen mukaisessa järjestyksessä. Jos lentolipun ensimmäistä lentoa ei käytetä, jatko- ja paluulennot peruuntuvat automaattisesti.
    • Lentoyhtiö ei ole vastuussa eri lipuilla olevasta jatkoyhteydestä. Lentoyhtiöt eivät ole vastuussa toisten yhtiöiden jatkolennoista, kun lennot ovat erillisillä lipuilla. Myös mahdolliset matkatavarat pitää lähtöselvittää kohteessa, jossa lippu vaihtuu.

  • Ilmailuhallinnon sivuilta löytyvät turvamääräykset siitä mitä saa kuljettaa matkatavaroissa. Tutustu ohjeisiin Finnavian internetsivuilla www.finnavia.fi.

  • Lentoyhtiöt toteuttavat varausvaiheessa annettuja istumapaikka- ja ateriatoiveita mahdollisuuksien mukaan. Kaikilla lentoyhtiöillä ei ole maksutonta ruoka- ja juomatarjoilua lennoilla, eivätkä kaikki lentoyhtiöt ota vastaan erikoisruokavaliotoiveita, vaikka lennolla tarjoillaan maksuton ateria.

  • Lentoyhtiöt määrittelevät yhdessä lentokenttäviranomaisten kanssa sallitut minimivaihtoajat kullekin lentokentälle ja terminaalille. Käyttämämme kansainvälinen lentovarausjärjestelmä, jota lentoyhtiöt itse ylläpitävät, ei salli lentovarausta, jossa koneen vaihtoaika on alle minimivaihtoajan. Varausjärjestelmä ei ota kantaa lentojen satunnaisiin myöhästymisiin.

  • MATKUSTETTAESSA YHDYSVALTOIHIN

    Matkustajan ennakkotiedot

    Yhdysvaltojen viranomaisten turvamääräysten vuoksi Yhdysvaltoihin lentäviltä matkustajilta vaaditaan ennakkoon toimitettavan lentoyhtiölle seuraavat tiedot:

    • nimi ja sukupuoli (kuten ne ovat passissa)
    • syntymäaika
    • kansalaisuus
    • passin numero
    • passin voimassaoloaika
    • passin myöntämispaikka
    • osoitetiedot kotimaassa
    • osoitetiedot Yhdysvalloissa ensimmäisenä yönä

    Tarvittavat tiedot voi lisätä lentoyhtiölle suoraan lentoyhtiön internetsivujen kautta. Asiakkaan halutessa Aurinkomatkat voi täyttää tarvittavan lomakkeet asiakkaan puolesta ja toimittaa tiedot lentoyhtiölle. Aurinkomatkat veloittaa tästä palveluhinnaston mukaisen palvelumaksun. Yhdysvaltojen passimääräyksiin voi tutustua Suomen ulkoministeriön sivuilla (www.formin.fi) kohdassa Matkustustiedot maittain, Yhdysvallat.

    Alle 21-vuotiaat matkustajat

    Yhdysvalloissa alle 21-vuotiaat hyväksytään hotellien asiakkaiksi vain aikuisen seurassa.

    ESTA-matkustuslupa

    USA:han matkustavilla on oltava voimassa pakollinen sähköinen ESTA-matkustuslupa, jolla viranomaiset varmistavat Visa Waiver -ohjelman (VWP) puitteissa ilman viisumia matkustavien henkilöiden kelpoisuuden matkustaa USA:han. ESTA-hyväksymismenettely on pakollinen kaikille, jotka matkustavat USA:han Visa Waiver -ohjelman puitteissa. USA:n viranomaiset suosittelevat, että ESTA-hyväksyminen haetaan viimeistään 72 tuntia ennen lähtöä CBP:n (Customs and Border Protection, CBP) sivujen kautta. Mukana oleville tai yksin matkustaville lapsille on iästä riippumatta hankittava oma ESTA-hyväksyminen. ESTA-matkustuslupa on maksullinen. Ano sähköinen matkustuslupa seuraavan linkin kautta https://esta.cbp.dhs.gov/.


    MATKUSTETTAESSA ISO-BRITANNIAAN

    Iso-Britannia kerää mm. Suomesta tulevilta matkustajilta ns. API (Advanced Passenger Information)- eli matkustajarekisteritietoja.

    Ennakkoon kerättäviä tietoja ovat

    • nimi
    • syntymäaika
    • sukupuoli
    • passin numero
    • passin voimassaoloaika
    • passin myöntämismaa
    • kansalaisuus


    MATKUSTETTAESSA KANADAAN

    Kanadan viranomaisten turvamääräysten vuoksi Kanadaan lentäviltä matkustajilta vaaditaan ennakkoon toimitettavan lentoyhtiölle seuraavat tiedot:

    • passin myöntämismaa
    • passin numero
    • kansalaisuus
    • syntymäaika
    • sukupuoli
    • passin voimassaoloaika
    • nimi (kuten passin koneluettavassa osassa)
    • osoitetiedot kotimaassa
    • osoitetiedot Kanadassa ensimmäisenä yönä

    Alle 21-vuotiaat matkustajat

    Kanadassa alle 21-vuotiaat hyväksytään hotellien asiakkaiksi vain aikuisen seurassa.


    Aurinkomatkat ei vastaa ulkopuolisten verkkosivujen sisällöstä.